وضعیت امنیت غذایی و عوامل مرتبط با آن در معلمان زن اداره آموزش و پرورش شهر یاسوج

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

 ناامنی غذایی به عنوان یک مشکل جدی سلامت عمومی در جهان شناخته شده است و توجه مردم، متخصصین و سیاست گذاران را به خود جلب کرده است. ناامنی غذایی و گرسنگی می توانند علاوه بر تاثیر سوء بر سلامت جسمی، سلامت اجتماعی و روانی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. با توجه به اینکه زنان نیمی از جامعه انسانی را تشکیل می دهند و تاثیر چشمگیر و همه جانبه ای بر سلامتی جامعه دارند؛ هدف از انجام این مطالعه ارزیابی وضعیت امنیت غذایی در زنان شاغل اداره آموزش و پرورش و ارایه گزارشی کلی از وضعیت امنیت غذایی در بین آنها بود.

مواد و روش ها

 در این مطالعه توصیفی-تحلیلی از بین معلمان زن اداره آموزش و پرورش شهر یاسوج، بصورت تصادفی ساده و با استفاده از لیست اعداد تصادفی اختصاص داده شده به معلمان، تعداد 400 معلم زن انتخاب شدند. برای بررسی وضعیت امنیت غذایی از پرسشنامه رادیمر-کرنل استفاده گردید و برای اندازه گیری وزن از ترازوی سکا و اندازه گیری قد از قد سنج چوبی استفاده شد. بعد از جمع آوری اطلاعات، آنالیز آماری به کمک نرم افزار  SPSS نسخه 19 صورت گرفت.

یافته ها

 در مطالعه حاضر، میانگین و انحراف معیار سنی شرکت کنندگان 89/6±87/37 سال و میانگین و انحراف معیار نمایه توده بدنی 70/3±90/20 کیلوگرم بر مترمربع بود. یافته های حاصل از این مطالعه نشان داد که از نظر نمایه توده بدنی 123 نفر BMI زیر 25 (8/30% وزن نرمال)، 197 نفر BMI 25 تا 30 (2/49% اضافه وزن) و 80 نفر BMI بیشتر از 30 (20% چاق) داشتند.5/70% از معلمان از درجات مختلف ناامنی غذایی رنج می بردند و فقط 5/29% از زنان مورد مطالعه دارای امنیت کامل غذایی بودند. آنها ناامنی غذایی را در خرده مقیاس های خانوار(50%) ، فردی (12%) و کودک (5/8%) گزارش کردند. در بررسی عوامل مرتبط با وضعیت امنیت غذایی، نتایج حاصل از آزمون های آماری نشان دادند که وضعیت اقتصادی، وضعیت مسکن، شغل همسر و تحصیلات خود شرکت کنندگان با سه مقیاس ناامنی غذایی(خانوار، فردی و کودک) ارتباط آماری معنادار دارد.

نتیجه گیری

 نتایج پژوهش حاضر نشان داد که درجاتی از ناامنی غذایی در بخش بزرگی از جامعه معلمان زن وجود دارد که همچنین عوامل اجتماعی و اقتصادی نیز نقش مهمی را در این ناامنی غذایی بازی می کنند. بنظر می رسد بتوان با سیاستگذاری ها و راهکارهای اجرایی مناسب در زمینه بهبود این معضل گام برداشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
515 تا 528
لینک کوتاه:
magiran.com/p2196490 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!