مطالعه انتقادی اصالت سند روایت حفص از قرائت عاصم
در عصر حاضر از یک سو قرایت عاصم بن ابی النجود به روایت حفص بن سلیمان در بسیاری از بلاد اسلامی رواج یافته، و از سوی دیگر، ادعا شده که سند این قرایت از طریق ابوعبدالرحمان سلمی به علی (ع) متصل است. از نگاه مورخانه جا دارد پرسیده شود چه شواهدی بر این اتصال سند می توان یافت؛ آیا سند قرایت حفص از عاصم سندی تشریفاتی و ساختگی است که برای متصل جلوه دادن این قرایت و ممتاز نمودن آن از سایر قرایات وضع شده، یا به راستی حاکی از انتقال دقیق این قرایت از عصر صحابه پیامبر اکرم (ص) به ادوار بعد است. بدین منظور، در مطالعه حاضر اصالت سند این قرایت را با تکیه بر شواهد تاریخی مختلف ارزیابی خواهیم کرد؛ شواهدی که از گزاره های رجالی در احوال راویان، وضعیت روایت از حیث انفراد و تعارض با دیگر روایات، رویکرد عمومی به پذیرش یا طرد قاری و راوی، تعدد استادها و راویان قراء و شرایط عمومی حاکم بر عصر قاریان به دست می آیند.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.