واکاوی قواعد مشترک در شیوه های نقد حدیث مسلمانان و روش های تاریخ گذاری روایات خاورشناسان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
از نظر مسلمانان حدیث یکی از مهم ترین منابع آموزه های دینی و احکام شرع به شمار می آید و اعتبار حدیث به معنای صحت انتساب آن به قایل اصلی اش است. بنابراین، عالمان مسلمان به بررسی صحت احادیث پرداخته اند نه تعیین تاریخ پیدایش آنها. با این حال صحیح یا جعلی شمردن یک حدیث توسط عالمان، تلویحا با مسئله تاریخ گذاری روایات ارتباط دارد. صحیح شمردن یعنی پذیرش صدور در زمان گوینده اصلی سخن؛ اما در حکم به جعلی بودن روایت دو احتمال وجود دارد: ساخته شدن توسط فردی در زمان گوینده اصلی؛ جعل در زمانی متاخر؛ اما برای پژوهشگران غربی حدیث صرفا یک منبع تاریخی است و مسئله مهم برای آنها، تعیین خاستگاه زمانی و مکانی پیدایش احادیث است. از این رو، حدیث پژوهان غربی شیوه هایی را بدین منظور ابداع کرده اند که در گذر زمان تحول و تکامل یافته است. در این پژوهش با این نگاه که چه شواهدی از توجه به مسئله زمان و نیز خاستگاه جغرافیایی روایات در روش های نقد حدیث مسلمانان می توان یافت با واکاوی بخشی از میراث حدیثی این نتیجه به دست آمده که برخی از قواعد و نکات مورد توجه عالمان و محدثان مسلمان با قواعد و نکاتی که خاورشناسان در شیوه های گوناگون تاریخ گذاری از آن بهره برده اند، مشترک است. از جمله این موارد می توان به بررسی تحریرها و طرق مختلف یک حدیث، توجه به راوی مشترک، روایه الاقران و غیره اشاره کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
251 تا 282
لینک کوتاه:
magiran.com/p2196789 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!