نوسانات قیمت نفت در طی چهل سال: چرا قیمت نفت همچنان ممکن است ما را متعجب کند؟

پیام:
مترجم:
مهرداد رحمانی، علی فریدزاد
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

چهل سال از وقوع بحران نفتی در سالهای 1974 - 1973 که هم زمان با ظهور یک نظام جدید در بازار جهانی نفت خام و نوسان آزاد قیمتها در واکنش متناسب به نیروهای عرضه و تقاضا بود، میگذرد. این بحران نفتی در شرایطی که قیمت نفت وارداتی در سه ماه نزدیک به چهار برابر افزایش یافت، تعمیق و باعث تعدیل های اساسی قیمت در کشورهای مصرف کننده نفت شد. در واقع، میزان غیرقابل پیش بینی بودن نوسانات قیمت نفت بستگی به آن دارد که چگونه انتظارات شکل میگیرند. در این مقاله، معیارهای جایگزین برای انتظارات قیمت نفت به صورت فرضیه هایی که توسط اقتصاددانان، سیاست گذاران، مشارکت کنندگان در بازارهای مالی و مصرف کنندگان مطرح شد، ارایه شده است. در فرضیه منطقی اقتصاد دانان، در عمل متغیرهای توضیحی یک مدل خودرگرسیون برداری (VAR) که شامل قیمت حقیقی نفت، تولید جهانی نفت خام ، فعالیت بخش حقیقی اقتصاد جهانی و تغییرات در ذخایر جهانی نفت خام میشوند، در نظر گرفته شده است. در الگوی انتظارات قیمت نفت توسط سیاستگذاران، منبع طبیعی اطلاعات در خصوص انتظارات بازار از قیمت نفت ، قیمت حاصل از قراردادهای آتی نفت بوده که در واقع ، به مشارکت کنندگان بازار اجازه میدهد به منظور خرید مقدار ثابتی نفت خام در یک تاریخ از پیش تعیین شده در آینده قیمت حال را ثابت نگه دارند. به طور کلی، اینگونه الگوی پیش بینی برای قیمتهای نفت نیز توسط صندوق بین المللی پول و بسیاری از بانکهای مرکزی دنیا انجام می پذیرد؛ اما در خصوص الگوی انتظارات قیمت نفت در بازارهای مالی، قیمتهای آتی به عنوان معیارهای اندازهگیری انتظارات بازار در شرایطی از اعتبار برخوردارخواهندبود که اگر و فقط اگر، بازده ریسک در آن قیمت ها تعدیل شوند. در عمل بازده ریسک، بر مقادیر جبرانی دلالت دارد که سرمایهگذاران در عملیات آربیتراژ از بابت پذیرش ریسک قیمتی که معامله گران تامینی در بازار آتی نفت با آن مواجه هستند، دریافت میکنند. رویکرد انتظارات قیمت مصرف کنندگان نفت، مبتنی بر قیمت حقیقی نفت است که شامل قیمت جاری نفت و پیش بینی تورم می شود؛ بنابراین ، فرض منطقی مصرفکنندگان نفت که بر مبنای آزمون و خطا استوار است، تشکیل دهنده انتظارات قیمت نفت این گروه است حتی اگر انتظاراتشان در مقایسه با الگوهای دیگر انتظارات جایگزین از دقت لازم برخوردار نباشد؛ اما تا زمانی که برای پیشبینی عوامل و بنیانهای تعیینکننده قیمت آتی نفت تلاش نشود، تغییرات تصادفی در قیمت نفت که ناشی از تغییرات غیرقابل انتظار در عرضه و تقاضای نفت است، غیرقابل اجتناب خواهدبود؛ اگر چه تمایز بین انتظارات ناهمگن قیمت نفت در خصوص اثر انتقال شوکهای نفتی از جانب عوامل اقتصادی نشاندهنده ارزش و اعتبار معنادار ویژهای است.

زبان:
فارسی
صفحات:
131 تا 168
لینک کوتاه:
magiran.com/p2197262 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!