مطالعه سینتیک و ایزوترم حذف مالاشیت سبز از محلول های آبی با استفاده از نانوجاذب سیلیسی 15- SBA

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مالاشیت سبز یک آلاینده شیمیایی و سرطان زا است که اغلب در تعدادی از صنایع غذایی و آبزی پروری به منظور افزایش تولید محصولات آبزی استفاده می شود؛ بنابراین حذف این آلاینده قبل از تخلیه پساب صنایع ذکر شده به محیط های آبی اهمیت زیادی دارد. هدف این مطالعه سنتز نانوجاذب سیلیسی SBA-15 برای حذف رنگ کاتیونی مالاشیت سبز از محلول آبی و بررسی مدل های سینتیکی و ایزوترمی جذب برای مدل سازی ریاضی حذف این آلاینده رنگی بود.

روش ها:

 این مطالعه از نوع تجربی و در مقیاس آزمایشگاهی انجام شد و جذب مالاشیت سبز به عنوان یک رنگ کاتیونی بر روی نانوجاذب سیلیسی 15- SBAمطالعه شد. سنتز این نانوجاذب با استفاده از روش هیدروترمال انجام گرفت. داده ها در مدل های سینتیک شبه مرتبه اول، دوم، الوویچ و نفوذ درون ذره ای و ایزوترم های لانگمویر و فروندلیچ بررسی شدند. برای تعیین مشخصات نانوجاذب 15- SBA از FT-IR، XRD و SEM استفاده شد.

نتایج:

 داده ها در زمان تعادل با مدل ایزوترم لانگمویر مطابقت بالایی داشتند. بیشترین مقدار حذف با مقدار جاذبg/l  01/0، غلظت اولیهmg/l  10، 10 pH=و زمان تماس 120 دقیقه، 98 درصد بود. مطالعات سینتیک نشان داد بیشترین جذب مالاشیت سبز بعد از زمان تماس 2 ساعت از مدل سینتیکی شبه مرتبه دوم پیروی می کرد و نفوذ درون ذره ای نیز کنترل کننده سرعت بود.

بحث و نتیجه گیری:

نتایج این مطالعه نشان داد که نانوجاذب سیلیسی SBA-15 قابلیت جذب بالایی برای رنگ کاتیونی مالاشیت سبز داشته و به کار بردن آن در تصفیه پساب های صنایع دارای این آلاینده رنگی پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
152 تا 166
لینک کوتاه:
magiran.com/p2197431 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!