بررسی تاثیر فیلتر در خطر کمی مخلوط ناشی از وجود برخی ترکیبات سمی در دود سیگارهای پرمصرف ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

این پژوهش با هدف ارزیابی تاثیر نقش فبلتر در خطر اثرات بهداشتی و سرطانزایی ناشی از برخی آالینده های سمی موجود در دود سیگار برخی از برندهای پرمصرف در ایران انجام شد.

روش ها

در این مطالعه آزمایشگاهی، بر اساس روش های استاندارد، غلظت ترکیبات بنزن، فرمالدهید، آرسنیک و کادمیوم در جریان اصلی دود 11برند پرمصرف سیگار در ایران، در دو حالت سیگار با فیلتر و بدون فیلتر مورد سنجش قرار گرفت. بر اساس روش ارزیابی خطر کمی پیشنهاد شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا، مقادیر نسبت خطر بهداشتی، خطر سرطانزایی مواجهه مادامالعمر و همچنین، خطر مخلوط مواجهه با ترکیبات برآورد گردید.

یافته ها

میانگین خطر بهداشتی ناشی از بنزن، فرمالدهید، آرسنیک و کادمیوم در دود سیگارها در حالت بدون فیلتر در محدوده 96/3 تا 3505 بود. فیلتر سیگار موجب کاهش خطر اثرات بهداشتی ناشی از بنزن، فرمالدهید، آرسنیک و کادمیوم در دود سیگار به میزان به ترتیب 3/48 ،3/25 ،6/37 و 1/49درصد شد. فیلتر سیگار منجر به کاهش خطر اثرات سرطانزایی مادامالعمر ناشی از بنزن، فرمالدهید، آرسنیک و کادمیوم به میزان به ترتیب 2/53 ،31/25 ،70/37 و 01/61 درصد گردید. بر اساس یافته ها، خطر برآورد شده اثرات بهداشتی و اثرات سرطانزایی مخلوط ترکیبات موجود در دود سیگار بسیار باالتر از حدود قابل قبول بود.

نتیجه گیری

فیلتر سیگار نقشی حیاتی در کاهش میزان مواجهه با آالینده ها در جریان اصلی دود سیگارهای مورد مطالعه داشت. با این حال، میانگین کلی مخلوط خطر اثرات بهداشتی و اثرات سرطانزایی مادام العمر ترکیبات مورد بررسی بسیار باالتر از محدوده قابل قبول میباشد. پیشنهاد میشود در تحقیقات تجربی آینده، به بررسی تاثیر نوع فیبرهای موجود در فیلتر سیگار بر کاهش خطر اثرات بهداشتی و سرطانزایی ترکیبات سمی موجود در دود سیگار پرداخته شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
175 تا 185
لینک کوتاه:
magiran.com/p2197687 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!