تدوین، پیاده سازی، پایش و ارزشیابی مولفه های ارتقای عملکرد گروه های آموزشی دانشکده پزشکی اصفهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

گروه آموزشی به عنوان زیرنظام اصلی دانشگاه به حساب می آید و بهبود کیفیت دانشگاه وابسته به بهبود کیفیت گروه های آموزشی آن است. این مطالعه با هدف تدوین، پیاده سازی، پایش و ارزشیابی مولفه های ارتقای عملکرد گروه های آموزشی انجام شد.

روش ها

در این مطالعه اقدام پژوهی در 32 گروه آموزشی دانشکده پزشکی، بر مبنای استانداردهای اعتباربخشی موسسه ای مولفه های ارتقای گروه ها تعیین شد. مولفه ها از نظر اهمیت، قابلیت اندازه گیری و قابلیت اجرا با مقیاس و وزن مناسب توسط صاحب نظران با جلسه گروه متمرکز اولویت بندی گردید و ابزاری روا و پایا برای پایش و ارزشیابی میزان تحقق مولفه ها تدوین و مورد استفاده قرار گرفت.

نتایج

مولفه های ارتقای عملکرد گروه ها شامل تدوین و اجرای برنامه عملیاتی، وب سایت، عرصه های آموزشی، دیدگاه اعضای هیات علمی در مورد مدیر گروه، دیدگاه هیات رییسه دانشکده در مورد پاسخ گویی گروه به همراه راهنمای اندازه گیری این مولفه ها تعیین شد. میانگین میزان تحقق مولفه ها 79درصد به دست آمد. کم ترین میزان تحقق مربوط به مولفه مشارکت اساتید در فعالیت های گروه و به موقع ارایه دادن برنامه عملیاتی به میزان 72درصد و بیش ترین میزان تحقق مربوط به مولفه رعایت استانداردهای عرصه های آموزش بالینی به میزان 92درصد بود.

نتیجه گیری

ارتقای وب سایت، تدوین و اجرای برنامه عملیاتی، بهبود عرصه های آموزش، افزایش مشارکت اعضای هیات علمی، افزایش نظم در تشکیل شوراهای گروه و افزایش پاسخ گویی گروه از نتایج اصلی این مطالعه بود. به کارگیری مدیران توانمند و با تجربه در مسند گروه، نظارت و بررسی بیش تر شورای هیات رییسه دانشکده و شورای مدیران گروه های آموزشی دانشکده بر مسایل آموزشی به خصوص تدوین و اجرای برنامه عملیاتی و اصلاح و بازنویسی آیین نامه شرح وظایف مدیران گروه های آموزشی توصیه می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p2197831 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!