پیش بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس انعطاف‎پذیری خانواده و ذهن‎آگاهی با واسطه‎گری تفکر انتقادی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سرزندگی تحصیلی به عنوان یکی از سازه‎های روان‎شناسی مثبت‎نگر متاثر از عوامل خانوادگی و روان‎شناختی است. از میان عوامل خانوادگی موثر بر سرزندگی تحصیلی می‎توان به انعطاف‎پذیری خانواده و از بین عوامل روان‎شناختی می‎توان به ذهن‎آگاهی و تفکر انتقادی اشاره نمود. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس انعطاف‎پذیری خانواده و ذهن‎آگاهی با واسطه‎گری تفکر انتقادی انجام شد.

روش ها

این پژوهش همبستگی از نوع تحلیل رگرسیون بود. در این مطالعه 400 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان به روش نمونه‎گیری خوشه ای چندمرحله ای تصادفی انتخاب شدند و به مقیاس‎های انعطاف‎پذیری خانواده، ذهن‏آگاهی، تفکر انتقادی و سرزندگی تحصیلی پاسخ دادند. سپس داده‎ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مطابق با مراحل بارون و کنی (Baron, & Kenny) مورد تحلیل قرار گرفت.

نتایج

نتایج تحلیل رگرسیون مطابق با مراحل بارون و کنی نشان داد که انعطاف‎پذیری خانواده (02/0>P  ,20/0β =) و ذهن‎آگاهی (003/0>P  ,26/0β =) پیش‎بینی‎کننده ی مثبت سرزندگی تحصیلی هستند. انعطاف‎پذیری خانواده (001/0> P ,47/0β =) و ذهن‎آگاهی (001/0>P  ,27/0β =)، تفکر انتقادی را نیز به صورت مثبت و معنادار پیش‎بینی می‎کنند. علاوه‎ بر این، یافته‎ها نمایان ساخت که تفکر انتقادی، سرزندگی تحصیلی را به صورت مثبت پیش‎بینی می‎کند (001/0>P  ,36/0β =). در نهایت، نتایج حاکی از آن بود که تفکر انتقادی در رابطه ی بین انعطاف‎پذیری خانواده و ذهن‎آگاهی با سرزندگی تحصیلی نقش واسطه‎ای ایفا می‎کند.

نتیجه گیری

انعطاف‎پذیری خانواده و ذهن آگاهی با افزایش تفکر انتقادی موجبات سرزندگی تحصیلی در دانشجویان و مواجهه‎ی آنان با عوامل استرس‎زای تحصیلی را فراهم می‎آورند.

زبان:
فارسی
صفحات:
116 تا 126
لینک کوتاه:
magiran.com/p2197844 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!