اثر شدت نور و محلول پاشی برگی کلرید کلسیم و نفتالین استیک اسید بر رشد و عملکرد توت فرنگی رقم پاروس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

نقش کلسیم در رشد، باردهی و حفظ کیفیت توت فرنگی به خوبی شناخته شده است. در این پژوهش اثر محلول پاشی کلرید کلسیم به همراه NAA در شرایط سایه بر رشد، عملکرد و کیفیت توت فرنگی رقم پاروس بررسی شد. آزمایش به صورت فاکتوریل با دو فاکتور شدت نور (نور معمولی و شرایط سایه) و فاکتور کلسیم و اکسین (شاهد، کلرید کلسیم 0/75 درصد، NAA با غلظت 25 میلی گرم در لیتر و تیمار ترکیبی کلرید کلسیم 0/75 درصد به همراه 25 میلی گرم در لیتر NAA) انجام شد. تیمار های محلول پاشی در زمان 10 روز پس از تشکیل میوه انجام شد. نتایج نشان داد محلول پاشی کلرید کلسیم و NAA در شرایط سایه باعث افزایش رشد رویشی بوته شد. تیمار کلرید کلسیم در مقایسه با تیمار شاهد در شرایط نور و سایه سبب افزایش قطر و عملکرد میوه شد. بیشترین سفتی میوه (342/0 نیوتون بر سانتی متر مربع) در تیمار کلرید کلسیم در شرایط نور و سایه مشاهده شد. تیمار NAA در شرایط سایه باعث افزایش غلظت آنتوسیانین شد. تیمار توام کلرید کلسیم با NAA در شرایط نور باعث افزایش میزان فنول کل (1/12 میلی گرم در گرم وزن تازه) و ظرفیت آنتی اکسیدانی (72/12 درصد) شد. تیمار کلرید کلسیم در شرایط سایه و نور در مقایسه با شاهد در شرایط نور سبب افزایش حدود 50 درصدی کلسیم میوه شد. همچنین تیمار کلرید کلسیم در شرایط سایه سبب افزایش 12 درصدی کلسیم دمبرگ نسبت به شاهد در شرایط سایه شد. تیمار توام کلرید کلسیم و NAA در مقایسه با شاهد در شرایط نور سبب افزایش کلسیم برگ شد. بر اساس نتایج این پژوهش، کاربرد کلرید کلسیم به تنهایی هم در شرایط نور و هم در سایه، می تواند سبب افزایش ویژگی های کیفی و کمی میوه توت فرنگی رقم پاروس شود. همچنین کاربرد NAA نیز می تواند در برخی شرایط سبب جذب بیشتر کلسیم توسط برگ شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p2198046 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!