ارزیابی مولفه های امواج سطحی جهت شناسایی حفره های زیرسطحی با استفاده از مدل سازی های دو و سه بعدی به روش اجزا محدود

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

شناسایی ناهنجاری های زیرسطحی همچون حفره، فروچاله و تونل به خاطر احتمال بروز نشست ها و فروریزش های احتمالی همواره موردتوجه مهندسان ژیوتکنیک و ژیوفیزیک بوده است. بهره گیری از روش های جدیدی همچون روش های امواج سطحی می تواند در جهت شناسایی این ناهنجاری ها گام مناسبی تلقی شود. نظر به اینکه اغلب مطالعات و تحلیل های انجام شده با در نظر گرفتن مولفه قایم امواج رایلی صورت پذیرفته است و با توجه به اینکه ناهنجاری های زیرسطحی تاثیرات متفاوتی بر روی مولفه های مختلف امواج سطحی دارند؛ لذا در این مقاله به ارزیابی مولفه های قایم و شعاعی امواج رایلی و مولفه امواج لاو به منظور شناسایی حفره توخالی و توپر در محیط های خاکی نیم فضای همگن و لایه بندی شده پرداخته شده است. در این خصوص، با اعمال بار لرزه ای در جهت افقی و قایم به ترتیب مولفه امواج لاو و مولفه های قایم و شعاعی امواج رایلی ایجاد و برداشت شده است. انتشار امواج رایلی و لاو با استفاده از تحلیل چندایستگاهی امواج سطحی و همچنین شبیه سازی ها با بهره گیری از روش اجزا محدود در نرم افزار آباکوس انجام پذیرفته است. تاثیر حفرات زیرسطحی بر مولفه های امواج سطحی با ارزیابی تغییرات بیضوی شکل ذرات امواج رایلی، نسبت مولفه ها و همچنین دامنه های حداکثر نرمال شده در گیرنده ها انجام پذیرفته است. نتایج مدل سازی های دوبعدی نشان دادند که شکل بیضوی حرکت ذرات امواج رایلی در اثر وجود ناهنجاری زیرسطحی دچار به هم ریختگی و تغییرشکل می شوند و این تاثیر به نحو قابل ملاحظه ای در دامنه های حداکثر نرمال شده و نسبت مولفه های شعاعی و قایم امواج رایلی مشاهده شده است. در ادامه نتایج مدل سازی های سه بعدی نشان دادند که امواج لاو نیز همانند امواج رایلی با دقت و وضوح مناسبی می توانند در شناسایی حفره های زیرسطحی مورد استفاده قرار گیرد. در مجموع می توان این گونه بیان نمود که شناسایی حفره های زیرسطحی با ارزیابی شکل بیضوی حرکت ذرات، دامنه های حداکثر نرمال شده و نسبت مولفه های امواج رایلی و لاو امکان پذیر می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
219 تا 233
لینک کوتاه:
magiran.com/p2199518 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!