ارائه مدل برنامه ریزی متناسب فعالیت های فرهنگی کتابخانه های عمومی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این مقاله باهدف ارایه مدل برنامه ریزی متناسب فعالیت های فرهنگی کتابخانه های عمومی ایراننگاشته شده است. رویکرد پژوهش از نوع کاربردی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است. جامعه آماری، (29 نفر مدیران و کارشناسان نهاد کتابخانه های عمومی کشور) خبرگان بودند، تجزیه وتحلیل داده ها بر اساس تکنیک دلفی صورت گرفت و سپس جهت تایید نهایی الگوی به دست آمده از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. در تحلیل عاملی اکتشافی، برای استخراج عامل ها از روش مولفه های اصلی با چرخش واریماکس استفاده گردید. برای تعیین تعداد عامل های استخراج شده از سه شاخص استفاده شد: الف. ارزش ویژه (بزرگ تر از 1) ب. نسبت واریانس تبیین شده توسط عامل های استخراج شده و ج. نمودار ارزش های ویژه. یافته های حاصله از تکنیک دلفی نشان داد که از میان 25 گویه مربوط به به کارگیری در برنامه ریزی فعالیت های فرهنگی کتابخانه های عمومی، درصد فراوانی تجمعی چهارده گویه ازنظر خبرگان موردمطالعه در پانل دلفی بیشتر از 70 درصد بوده است. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، مولفه های برنامه ریزی را در 4 عامل خلاصه نموده است. این چهار عامل که درمجموع 65% از کل تغییر پذیری مولفه ها را تبیین می نمایند. سپس با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی، مدل نهایی با ضرایب استاندارد ساخته شد. بر اساس نتایج این تحلیل، مدل برازش شده مناسب بود. مدل نهایی این پژوهش شامل 4 عامل است که عبارت اند از: عامل اول یعنی «بررسی اهداف و شناسایی مسیله»، عامل دوم یعنی «نیازسنجی»، عامل سوم یعنی «تدوین برنامه و تعیین برآمدهای مناسب»، عامل چهارم یعنی «نظارت و ارزیابی». با بهره گیری از راهبردهای برنامه ریزی می توان فعالیت های فرهنگی را به خوبی مدیریت نمود. به علت فقدان مدلی برای برنامه ریزی فعالیت های فرهنگی کتابخانه های عمومی ایران، این پژوهش، می تواند به عنوان مدلی مناسب جهت برنامه ریزی فعالیت های فرهنگی مورداستفاده قرار گیرد. به کارگیری این مدل مدیران کتابخانه های عمومی را در تصمیم گیری های مربوط به فعالیت های فرهنگی یاری خواهد کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
175 تا 196
لینک کوتاه:
magiran.com/p2200969 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!