مطالعه تطبیقی سلامت اجتماعی در بین جوانان کاربر و ناکاربر کتابخانه های وابسته به نهاد کتابخانه های عمومی کشور (مطالعه موردی: کتابخانه های عمومی منطقه5 شهر تهران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

هدف از اجرای این پژوهش، بررسی وضعیت و مقایسه سلامت اجتماعی در بین جوانان کاربر و ناکاربر کتابخانه های وابسته به نهاد کتابخانه های عمومی کشور در منطقه5 شهر تهران بوده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به لحاظ روش اجرا، پیمایشی- تحلیلی و به لحاظ هدف، از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش کلیه جوانان کاربر و ناکاربر کتابخانه های عمومی در منطقه 5 شهر تهران و حجم نمونه برابر 342 نفر بود. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد سلامت اجتماعی کییز (2004) بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی در قالب شاخص های پراگندگی، آزمون اسپیرمن، آزمون لوین، آزمون تی استیودنت، آزمون ANOVA استفاده شد و یافته ها با نرم افزار SPSS نسخه 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین سلامت اجتماعی و استفاده از کتابخانه عمومی در میان جوانان کاربر و ناکاربر، تفاوت مثبت و معناداری وجود دارد. لیکن میزان تفاوت اندک و از نوع ضعیف بوده است. براساس فرضیه های پژوهش میان ویژگی های جنسیت، سن، وضعیت تاهل، میزان تحصیلات و وضعیت اشتغال، بین جوانان کاربر و ناکاربر، رابطه معنادار و مثبتی مشاهده نشد. این عدم معناداری ناشی از رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات و دسترسی جوانان به محملهای اطلاعاتی نوین مانند: اینترنت، شبکه های اجتماعی و برنامه های کاربردی کتابخوانی بوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
129 تا 154
لینک کوتاه:
magiran.com/p2201476 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!