بررسی کنشگران، عوامل کلیدی و پیشران های تحولات سیاسی- امنیتی یمن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

عربستان به بهانه مقابله با جنبش انصارالله یمن، ایتلافی از دولت های مرتجع منطقه ایجاد کرد و با حمایت کشورهای غربی اقدام به تهاجم نظامی همه جانبه علیه مردم مظلوم یمن و محاصره این کشور نمود. به این ترتیب تحولات سیاسی یمن جنبه امنیتی پیدا کرد و با پیچیدگی و عدم قطعیت همراه شد. هدف این تحقیق که بر اساس این تحولات شکل گرفت، شناسایی مهم ترین کنشگران داخلی، منطقه ای و بین المللی و عوامل کلیدی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، نظامی و پیشران های موثر بر تحولات سیاسی- امنیتی یمن می باشد.

روش

پژوهش این مقاله به لحاظ هدف؛ توسعه ای- کاربردی و به لحاظ روش؛ موردی - زمینه ای و به لحاظ ماهیت؛ آمیخته می‎باشد. بر اساس رویکرد سناریونویسی GBN داده های مورد نیاز آن به سه شیوه مطالعات اکتشافی و فیش برداری، انجام مصاحبه حضوری با تعداد 20 نفر از خبرگان یمن و در ادامه اخذ نظرات 37 نفر از مدیران و مسیولین درگیر در حوزه تحولات سیاسی - امنیتی یمن با رویکرد تمام‎شمار با استفاده از پرسشنامه به شیوه نمونه گیری هدفمند، جمع آوری گردید و برای تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی و تحلیل آماری و یافته های میانگین رتبه ای خبرگان با آزمون فریدمن با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شده است.

یافته ها و نتیجه گیری

یافته ها نشان دهنده مهم ترین کنشگران، عوامل کلیدی و پیشران های موثر بر تحولات سیاسی - امنیتی یمن از منظر خبرگان است که مبتنی بر آن عدم قطعیت های بحرانی و سناریوهای پیش رو قابل استخراج و ارایه است.

زبان:
فارسی
صفحات:
217 تا 240
لینک کوتاه:
magiran.com/p2203063 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!