جدایش اسفالریت از باطله های معدن سرب و روی کوشک به روش فلوتاسیون

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این پژوهش، امکان بازیابی انتخابی روی از باطله های پرعیار دپو شده در معدن سرب و روی کوشک به روش فلوتاسیون، بررسی شد. دو مشخصه ی بارز این نمونه افزون بر درصد بالای اسفالریت، درصد بسیار زیاد پیریت (حدود 50%) و حضور مواد کربن دار بود؛ از این رو رقابت بین کانی های اسفالریت و پیریت و جدایش انتخابی در فرایند فلوتاسیون دارای اهمیت بود. نتیجه های به دست آمده از فلوتاسیون آزمایشگاهی با 15 گرم بر تن از کلکتورهای گوناگون PAX،Aero3477، Florrea 2214 و Danafloat 233 در pH طبیعی ، نشان داد که در مرحله ی رافر، بیش ترین عیار و  بازیابی روی با کلکتور Aero 3477 به دست آمد که در این شرایط کم ترین عیار و بازیابی آهن در کنسانتره روی به دست آمد. با افزایش مقدار کلکتور Aero 3477 تا 40 گرم بر تن، عیار و بازیابی روی به ترتیب 27/24% و 89/68% به دست آمد.نتیجه ها نشان داد که بر خلاف کلکتور پتاسیم آمیل گزنتات، با کلکتور Aero 3477 در pHهای قلیایی و بالای 5/10 پیریت نه تنها بازداشت نشد بلکه نسبت به pH های اسیدی، فعال شد. در pH های قلیایی، گرانروی پالپ به طور چشمگیری افزایش یافته و میزان شناور شدگی اسفالریت و کارایی جدایش بین اسفالریت و پیریت به شدت افت کرد که می تواند مربوط به تاثیر منفی حضور ژیپس و کانی های رسی در نمونه باطله بر آبرانی سطح اسفالریت و ریولوژی پالپ فلوتاسیونباشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
293 تا 303
لینک کوتاه:
magiran.com/p2203651 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!