بررسی آزمایشگاهی و عددی تاثیر استفاده از اتصال جاری‏ شونده در قاب خمشی فولادی و میان قاب 3D panel بتنی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مطالعه و مشاهدات پیشین در هنگام زلزله نشان داده است که وجود میان قاب ها، ازجمله دیوارهای3d panel بتنی، در سازه های قاب خمشی می توانند تاثیرات نامطلوبی بر رفتار لرزه ای سازه ها داشته باشند. از طرفی میراگرهای جاری شونده که غالبا همراه با مهار بندهای فولادی نصب می شوند، ظرفیت بالایی در جذب و اتلاف انرژی وارده از طرف زلزله دارند. در این تحقیق با هدف کاهش خسارت وارده به میان قاب و اعضای قاب خمشی در طول زلزله، تعدیل نامنظمی پیچشی طبقه و جلوگیری از ایجاد طبقه نرم و ضعیف، 3 مدل آزمایشگاهی با مقیاس 2/1 بر روی میز لرزان تحت 7 شتاب نگاشت مقیاس شده، مورد آزمایش قرار گرفت. به منظور بررسی بیشتر پارامترهای تاثیرگذار بر رفتار لرزه ای سازه ها، با استفاده از نرم افزار Abaqus تحلیل های اجزاء محدودی نیز انجام و به منظور صحت-سنجی، نتایج مدل سازی عددی با نتایج آزمایشگاهی مقایسه گردید. نتایج نشان داد اتصال جاری شونده بین قاب و دیوار سبب کاهش چشمگیر تغییر مکان جانبی و کرنش های پلاستیک در قاب می شود. با اضافه شدن اتصال جاری شونده به قاب و میان قاب تحت اثر زلزله های نسبتا بزرگ، قاب رفتار خطی داشته و هیچ گونه مفصل پلاستیکی در اعضای قاب ایجاد نگردید. همچنین معلوم گردید با توجه به اینکه استهلاک انرژی ورودی تنها در اتصالات جاری شونده انجام می شود تعداد و مشخصات هندسی این اتصالات می تواند تاثیر زیادی بر سختی و مقاومت جانبی مجموعه داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
62 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p2205423 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!