تاثیر عصاره متانولی آویشن و زنجبیل برپایداری اکسیداتیو روغن آفتابگردان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

روغن آفتابگردان یکی از مهم ترین روغن های خوراکی است که به دلیل دارا بودن بندهای دوگانه و غیراشباعیت نسبتا بالا مستعد فساد اکسیداسیونی می باشد. در مطالعه حاضر، عصاره متانولی استخراج شده از دو گیاه آویشن و زنجبیل به عنوان آنتی اکسیدان طبیعی در روغن آفتابگردان استفاده گردید و خاصیت آنتی اکسیدانی آنها در غلظت (300 پی پی ام) به تنهایی و در مخلوط با هم در مقایسه با آلفا توکوفرول صنعتی در غلظت (200 پی پی ام) در جلوگیری از اکسیداسیون روغن آفتابگردان بررسی شد. آزمون هایی ازجمله بررسی اسیدیته، اندیس های پراکسید، تیوباربیتوریک اسید، فنول کل و فعالیت آنتی اکسیدانی بررسی گردیدند. نتایج نشان داد اسیدیته تمامی نمونه ها در طی 45 روز نگهداری در دمای محیط (25 درجه سانتی گراد) به طور معنی داری افزایش یافته است. میزان اندیس پراکسید و تیوباربیتوریک اسید در طی مدت نگهداری به طور معنی داری افزایش یافت. کمترین میزان اندیس پراکسید و تیوباربیوتیک اسید پس از 45 روز مربوط به نمونه های حاوی آلفا توکوفرول و 300 پی پی ام عصاره متانولی آویشن و زنجبیل توام بود. درصد مهار رادیکال های آزاد تمامی نمونه های روغن به طور معنی داری در طی 45 روز نگهداری کاهش یافت . بیشترین درصد مهار این رادیکال ها مربوط به نمونه حاوی آلفا توکوفرول بود و پس از آن نیز نمونه حاوی 300 پی پی ام عصاره متانولی آویشن و زنجبیل توام باهم، دارای بیشترین درصد مهار بود. در کل می توان نتیجه گیری نمود عصاره متانولی انواع اسانس های روغنی (زنجبیل وآویشن) را می توان به عنوان آنتی اکسیدان طبیعی برای مهار اکسیداسیون روغن های خوراکی با درجه غیراشباعیت بالا از جمله روغن آفتابگردان استفاده نمود. .

زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 121
لینک کوتاه:
magiran.com/p2206309 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!