تاثیر تمرین تناوبی شدید و مصرف عصاره ی دانه ی انگور سیاه بر بیان ژن PPARα وPPARγ در بافت پانکراس رت های نر مبتلا به دیابت نوع دو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اگرچه برخی مطالعات، سازوکار عملکرد سلول های های بتا را در مدل های حیوانی و کم و بیش در جمعیت های انسانی مطالعه نموده اند، اما تاکنون نقش ورزش درمانی یا اجرای فعالیت ورزشی HIIT همراه با مصرف مکمل انگور سیاه بر بیان ژن های درگیر در سلول های بتای پانکراس کمتر مطالعه شده است، لذا هدف از مطالعه ی حاضر، بررسی اثر هشت هفته تمرین تناوبی شدید همراه با مصرف مکمل انگور سیاه بر میزان بیان ژن PPARα  و PPARγ در بافت پانکراس رت های نر مبتلا به دیابت نوع دو است.

روش ها

مطالعه در قالب یک طرح تجربی انجام شد. آزمودنی های این طرح را 40 رت نر 8 ماهه با میانگین وزنی 250 گرم تشکیل دادند. پس از آشنایی آزمودنی ها با تمرین و القاء دیابت توسط STZ به صورت تصادفی در 5 گروه شامل تمرین، مکمل، تمرین و مکمل، کنترل دیابتی و کنترل پایه تقسیم شدند. پس از 8 هفته تمرین که 5 جلسه در هفته و به مدت 8 هفته که فعالیت بر روی نوارگردان با شدت90% Vo2max و مکمل دهی عصاره ی هسته ی انگور سیاه بود، میزان ژن های PPARα و PPARγ بعد از استخراج RNA از پانکراس و سنتز cDNA اندازه گیری شد. میزان ژن PPARα و PPARγ  با روش PCR Time-Real مورد سنجش قرار گرفت. داده ها با استفاده از آزمون t مستقل و تحلیل واریانس دو عاملی در سطح معنی داری 05/0 توسط نرم افزار SPSS  نسخه 24 تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

اثر تمرین به همراه مصرف عصاره ی دانه انگور سیاه بر بیان ژن های PPARγ و PPARα  در پانکراس رت های دیابتی معنادار نبود، اما تمرین به تنهایی سبب افزایش معنادار بیان ژن PPARα در بافت پانکراس نمونه های دیابتی شد. همچنین مصرف عصاره ی دانه ی انگور سیاه نیز به تنهایی موجب افزایش معنادار بیان ژن های PPARγ و PPARα شد.

نتیجه گیری

به نظر می رسد تنظیم بیان ژن های PPARα  و PPARγ از طریق تمرین و مصرف عصاره ی دانه ی انگور سیاه احتمال دارد منجر به بهبود و حفظ عملکرد سلول های بتای پانکراس در رت های دیابتی شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
290 تا 303
لینک کوتاه:
magiran.com/p2206550 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!