روان سنجی چک لیست ارتباطات خطر در شرایط بحران در بهداشت عمومی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به اهمیت برقراری ارتباط اثربخش در شرایط اضطراری/بحرانی، استفاده از یک ابزار معتبر و پایا برای سنجش آمادگی بخش سلامت در زمینه ارتباطات خطر از اهمیت بالایی برخوردار است. در این ارتباط، مطالعه حاضر با هدف روان سنجی چک لیست ارتباط خطر در شرایط اضطراری یا بحران بهداشت عمومی در زبان فارسی انجام شد.

روش بررسی

در این مطالعه روان سنجی، ابتدا چک لیست طراحی شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها به زبان فارسی ترجمه و بازترجمه شد. در مرحله بعد، از نظرات متخصصان رشته های مختلف آموزش بهداشت و سلامت در بلایا و حوادث برای سنجش کیفی و کمی روایی محتوای سوالات چک لیست استفاده گردید. براساس نظرات پانل متخصصان، شاخص روایی محتوایی و نسبت روایی محتوای سوالات اندازه گیری شد. سوالات دارای نسبت روایی محتوایی و شاخص روایی محتوای کمتر از 62/0 و 79/0 حذف گردیدند. در این مطالعه روایی صوری سوالات چک لیست سنجیده شد. در ادامه، پایایی سوالات چک لیست با استفاده از ضریب توافق کاپای کوهن توسط دو ارزیاب مستقل (در 30 مرکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد) ارزیابی گردید.

یافته ها: 

براساس نتایج روایی محتوایی کمی و کیفی، هشت سوال اصلاح شد و یک سوال غیر ضروری حذف گردید. شش سوال نیز ادغام شد. ضریب توافق بین ارزیابان (کاپای کوهن) معادل 87/0 (0001/0<p) به دست آمد که قابل قبول بود.

نتیجه گیری:

 چک لیست روان سنجی شده در مطالعه حاضر می تواند در بررسی آمادگی بخش سلامت در زمینه ارتباط خطر در شرایط اضطراری مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p2206967 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!