تاثیر توانایی مدیریت و سازوکارهای حاکمیت شرکتی بر رابطه بین بیش اعتمادی مدیریتی و حق الزحمه حسابرسی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

صورت های مالی حسابرسی شده، مهم ترین منبع اطلاعاتی سرمایه گذاران است. بنابراین تعیین حق الزحمه حسابرسی با تصمیم مدیریت شرکت، اهمیت ویژه ای دارد. مدیریت نیز دارای ویژگی هایی است که در مذاکره برای حق الزحمه حسابرسی مورد توجه است. هدف پژوهش، بررسی تاثیر توانایی مدیران و سازوکارهای حاکمیت شرکتی بر رابطه بین بیش اعتمادی مدیریتی و حق الزحمه حسابرسی است.

روش

با جمع آوری داده های 124 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران طی دوره 1392 تا 1397 فرضیه های پژوهش بررسی شدند. توانایی مدیریت از مدل تحلیل پوششی داده ها (DEA) دمیرجیان و همکاران (2012) و بیش اعتمادی مدیریتی از طریق شاخص میزان سرمایه گذاری مازاد در دارایی های مدل احمد و دویلمن (2013) محاسبه شد و حاکمیت شرکتی بوسیله مدل کاسل و همکاران (2012) برای هییت مدیره و کمیته حسابرسی اندازه گیری شد.

یافته ها

طبق یافته های پژوهش، توانایی مدیریت تاثیر منفی و معنادار بر رابطه بین بیش اعتمادی مدیریتی و حق الزحمه حسابرسی دارد. اما تاثیر هییت مدیره و کمیته حسابرسی بر رابطه بین بیش اعتمادی مدیریتی و حق الزحمه حسابرسی معنادار نبودند.

نتیجه گیری

این پژوهش نشان داد که مدیران با توانایی بالا، به احتمال بیشتری قادر به کاهش ریسک حسابرسی هستند که حتی در شرکت هایی که اعتماد به نفس کاذب مدیریتی دارند نیز اینگونه است.

دانش افزایی: 

چون اعتمادبه نفس بیش ازحد مدیریت ریسک تصمیم گیری های بهینه را در شرکت بالا می برد، لذا با بررسی تاثیر توانایی مدیریت و سازوکارهای حاکمیت شرکتی بر حق الزحمه حسابرسی در شرکت های با مدیریت بیش اعتماد، این پژوهش دیدگاهی جدید را به ادبیات ویژگی های مدیریت و روابط مدیریت با حسابرس از طریق حق الزحمه حسابرسی، اضافه می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 110
لینک کوتاه:
magiran.com/p2207508 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!