نحوه گذراندن اوقات فراغت در شرایط قرنطینه خانگی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا ویروس جدید: یک مطالعه توصیفی- تحلیلی در ارتباط با ساکنین شهرستان جهرم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بیماری کووید-19 یک پنومونی است که در اواخر دسامبر سال 2019 در شهر ووهان چین مشاهده شد و بسیار زود کل دنیا را فراگرفت. در پی شیوع این بیماری در ایران، افراد زندگی جدیدی را در دوران قرنطینه برای در امان بودن از بیماری آغاز کردند. زندگی در قرنطینه خانگی با پیامدهای روان شناختی، اجتماعی و اقتصادی همراه بوده و اجرای آن نیازمند حمایت، نظارت و تبعیت از کادر درمانی کشور می باشد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف تعیین نحوه گذراندن اوقات فراغت در شرایط قرنطینه خانگی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا در ارتباط با ساکنین شهرستان جهرم در سال 1399 انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه مقطعی که با رویکرد توصیفی- تحلیلی انجام شد، 402 نفر از ساکنین شهرستان جهرم به صورت اینترنتی در سال 1399 در مطالعه شرکت کردند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه خودساخته اوقات فراغت مردم در زمان قرنطینه خانگی بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS 21 و آزمون های توصیفی و استنباطی صورت گرفت.

یافته ها

بیشترین میانگین و بالاترین رتبه در حیطه گذراندن اوقات فراغت در شرایط قرنطینه خانگی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا به ترتیب عبارت بودند از: سرگرمی، انجام فعالیت های زندگی، کسب مهارت، ورزش و فعالیت بدنی، فعالیت های معنوی، مطالعه و فعالیت های علمی. در این مطالعه بین متغیرهای دموگرافیک و نمره کل نحوه گذراندن اوقات فراغت، ارتباط آماری معنا داری وجود نداشت (05/0<P).

نتیجه گیری

نتایج مطالعه حاضر نشان دادند که بیشترین میانگین و بالاترین رتبه در حیطه گذراندن اوقات فراغت در شرایط قرنطینه خانگی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا، سرگرمی و انجام فعالیت های زندگی می باشد؛ از این رو به مسیولان و سیاست گذاران کشور پیشنهاد می شود تمهیداتی جهت هرچه بیشتر شدن میزان اوقات فراغت خانواده ها در دوران پاندمی کرونا بیاندیشند تا مردم بتوانند در کانون گرم خانواده به فعالیت هایی که مورد توجه آن ها است، بپردازند.

زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p2207807 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!