تحلیل شبکه بهره برداران محلی روستای گزیر در راستای مدیریت مشارکتی منابع آب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مدیریت مشارکتی منابع آب یکی از مهم ترین رویکردهای مدیریتی در منابع آب است؛ که دستیابی به آن نیاز به تقویت سرمایه اجتماعی است؛ از سویی نقش بهره برداران محلی منابع آب در افزایش میزان این سرمایه غیرقابل انکار است. رویکرد تحلیل شبکه اجتماعی ازجمله راهکارهایی است که با بررسی الگوی روابط بین بهره برداران محلی نقش مهمی در برنامه ریزی، سیاست گذاری و اجرای موفق مدیریت مشارکتی منابع آب دارد. در این تحقیق به بررسی روابط اجتماعی بین 143 کشاورز روستای گزیر از توابع شهرستان بندرلنگه که از سازه های بومی جهت آبیاری نخلستان ها استفاده می کنند با استفاده از رویکرد تحلیل شبکه و سنجش شاخص های سطح کلان شبکه (تراکم، دوسویگی پیوندها و میانگین فاصله ژیودزیک) پرداخته شده است؛ که داده های این پژوهش نیز در فصل پاییز و زمستان سال 1396 جمع آوری گردید. نتایج بیانگر سرمایه اجتماعی غنی است که میزان مطلوب این سرمایه ناشی از کاربردی بودن و اهمیت سازه‎ های مشترک بومی، به ویژه سازه آب انبار جهت مدیریت منابع آب از طریق پیوندهای قوی مشورت (زمان بارندگی) و مشارکت در امور مربوط به این سازه ها است؛ بنابراین حفظ سازه های بومی مشترک منابع آب، سبب تقویت سرمایه اجتماعی و درنتیجه افزایش تاب آوری جامعه در برابر تنش ها در راستای مدیریت مشارکتی منابع آب می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p2211442 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!