طراحی مدل مسولیت اجتماعی و سنجش آن در سازمان تامین اجتماعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

مسئولیت اجتماعی به عنوان یکی از عناصر مهم وجودی سازمان شناخته شده است. به طوری که امروزه مسئولیت اجتماعی، موضوع حساسیت برانگیز و رو به توجه در سال های اخیر بوده است. به نحوی که رعایت آن توسط سازمان ها، رضایت ذینفعان را برای مشروعیت، ارتقا و بقای سازمان به همراه دارد. مقاله حاضر با هدف ارزیابی مسئولیت پذیری اجتماعی در سازمان تامین اجتماعی و پیشنهاد الگویی برای سنجش آن انجام شده است. پژوهش برحسب هدف کاربردی توسعه ای و برحسب روش توصیفی و از شاخه اکتشافی است که از طریق تکنیک مضمون تم و دلفی انجام پذیرفته است. جامعه آماری تحقیق جهت ارتقاء مولفه های مسئولیت پذیری اجتماعی اعضای هیات علمی دانشگاه، مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمان تامین اجتماعی بود که برای مصاحبه 31 نفر و برای پرسشنامه 16 نفر با استفاده از روش نمونه گیری غیراحتمالی، از نوع هدفمند انتخاب شدند و در قسمت کمی برای سنجش مسئولیت پذیری اجتماعی در سازمان تامین اجتماعی 382 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند که برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته مسئولیت اجتماعی (39 گویه) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزارها توسط متخصصان تایید و پایایی پرسشنامه های مسئولیت اجتماعی با روش کرونباخ و به ترتیب مقدار 76/0، 84/0، 81/0، 74/0، 77/0، 82/0، 85/0 و 72/0 محاسبه شد. سنجش مدل مطلوب از روش tتک نمونه ای به کمک spss تحلیل شد که تمامی ابعاد در سطحی بالاتر از حد میانگین از نظر اجرا قرار گرفتند. براساس یافته های تحقیق در قسمت کیفی 8 بعد اساسی شامل مسئولیت نوع دوستانه، اقتصادی، قانونی، اخلاق گرایی، عدالت اجتماعی، عدالت درمانی، تعهد کاری و صداقت و 39 شاخص می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p2211465 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!