بررسی سبک شناسی لایه ای دیوان حسن آتشی و معرفی نسخ خطی آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

جنگ نامه میرزا حسن آتشی (سده سیزدهم قمری)، منظومه ای به فارسی در نبردهای امام علی(ع) و مناقب امامان شیعه و یک حماسه دینی است که نیمی از آن در بحر متقارب و نیم دیگر در قالب قصیده سروده شده است. دو نسخه از این جنگ نامه باقی مانده که یک نسخه از آن در کتابخانه جامع گوهرشاد وجود دارد. تاریخ کتابت آن 1225ق و دارای 335 برگ و 6000 بیت است. کاتب آن مشخص نشده و با توجه به رسم الخط آن، احتمالا بیش از یک کاتب داشته است. نسخه دوم در کتابخانه آستان قدس با 132 برگ که نسخه ناقص جنگ نامه است. نسخ خطی به عنوان یک پل ارتباطی بین زبان و فرهنگ گذشته و حال، ایفای نقش می کنند و تجربه های گذشته را به این دوران انتقال می دهند. هدف از نوشتن این مقاله، بررسی ویژگی های سبکی و معرفی نسخه خطی این منظومه حماسی است و محقق به دنبال جواب این پرسش است که ویژگی های شاخص سبکی دیوان حسن آتشی چیست؟ روش کار، توصیفی تحلیلی و از نوع کتابخانه ای است. حاصل پژوهش نشان می دهد شعر آتشی در سطح فکری به منقبت پیامبر(ص) و امام علی(ع)، اشاره به اساطیر ایرانی، منقبت ایمه، روحیه حماسی، استناد به آیات و احادیث می پردازد. در سطح زبانی نیز ویژگی های تسکین متحرک، کاربرد الف اطلاق، تخفیف واژه و به کار بردن واژه های عربی دیده می شود. در حوزه بیان، بدیع، انواع آرایه های ادبی (تشبیه، ایهام، مجاز، استعاره، جناس و...) در شعر آتشی یافت می شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p2211502 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!