ملاحظات اخلاقی خدمات روانشناختی از راه دور: یک مطالعه مروری روایتی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با گسترش کوید19 در سراسر کشورهای جهان و از جمله ایران، سطح استرس و اضطراب نیز افزایش یافته است. اما به دلیل خطر سرایت بیماری و شرایط قرنطینه، دسترسی مستقیم و رو در رو با متخصصان بهداشت روان محدود و حتی ناممکن شده است. از آنجا که ارتباط از راه دور و به واسطه فناوری در حوزه خدمات روانشناختی در ایران چندان رایج نبوده و دستورالعمل مشخصی نیز در نظامنامه اخلاقی ایران در این خصوص وجود ندارد، هدف این مطالعه بررسی ملاحظات اخلاقی ارایه خدمات روانشناختی از راه دور است.

روش بررسی

در این مطالعه به روش مرور روایتی با جستجو کلیدواژههایی مانند روانپزشکی از راه دور، روانشناسی از راه دور، اخلاق و نظامنامه اخلاقی در سایت رسمی انجمن یا سازمان«روانشناسی» کشورهای مختلف و در پایگاههای اطلاعاتی ملی و بین المللی، نظامنامهها، دستورالعملها و مقالات معتبر در این حوزه شناسایی شد و مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

اصول اخلاقی ارایه خدمات روانشناختی از راه دور مشابه اصول اخلاق حرفه ای معمول حرفه روانشناسی است اما استانداردهای اخلاقی همچون صلاحیت و رازداری، مستلزم ملاحظاتی است که باید درنظر گرفته شده و رعایت شوند.

بحث و نتیجه گیری

جهت ارایه خدمات روانشناختی بهینه و پیشگیری از آسیبهای احتمالی، چنانچه روانشناس پس از ارزیابیهای لازم، تصمیم به ارایه خدمات روانشناسی از راه دور گرفت، باید ضمن داشتن صلاحیت لازم در استفاده از فنآوری ارتباطاتی، از اصول و استاندارهای اخلاقی مربوطه آگاهی یافته و آنها را به کار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
74 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p2215769 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!