بررسی اثرات تاثیر کم آبیاری با استفاده از آب فاضلاب تصفیه شده شهری بر عملکرد و ویژگی های فیزیولوژیکی گیاه ارزن (دم روباهی)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
علاوه بر خشکسالی ، عدم اعمال روش های صحیح مدیریتی سبب کمبود آب در بحث مدیریت مزارع و باغات شده است. از راهکارهای ارایه شده در این راستا، کاربرد فاضلاب شهری می باشد.   این پژوهش با هدف بررسی اثر مدیریت فاضلاب شهری و روش کم آبیاری بر عملکرد و ویژگی های فیزیولوژیکی گیاه علوفه ای ارزن دم روباهی انجام شد. از این رو، طرح پلات خرد شده با سه منبع آبیاری (فاضلاب I1، آب چاه I2 و تناوب I3) به عنوان تیمار اصلی و سه روش کم آبیاری (100C1، 50 C2  و 30 C3  درصد) به عنوان تیمار فرعی با 3 تکرار با کشت گیاه ارزن دم روباهی در مزرعه شرکت آب و فاضلاب شهرستان بیرجند در تابستان 1397 اجرا شد. نتایج این تحقیق نشان داد که کاربرد فاضلاب شهری به عنوان یک منبع آبیاری تاثیر معنی داری بر ویژگی های فیزیولوژیکی گیاه ارزن ازجمله عملکرد بوته، وزن هزار دانه و میزان کارایی آب مصرفی دارد. میزان ارتفاع بوته در تیمار تناوب با بهترین عملکرد نسبت به شاهد 20 درصد روند افزایشی نشان داد در حالی که در تیمار تنش آبی در سطح نیاز آبی 30 درصد نسبت به شاهد 5 درصد روند کاهش مشاهده شد. روند تغییرات وزن خوشه برحسب گرم در تیمار فاضلاب نسبت به شاهد 18 درصد دارای روند افزایشی بود.  همچنین با اعمال تنش آبی نیز مشاهده شد که در سطح نیاز آبی 50 و 30 درصد در تیمارهای با منبع آبیاری تناوب نسبت به شاهد میزان کارایی آب مصرفی 5 درصد روند افزایشی دارد. نتایج حاصل بیانگر نقش اثر گذار فاضلاب شهری توام با آب چاه در روند رشد گیاه علوفه ای ارزن است که سبب بهبود ویژگی های فیزیولوژیکی و همچنین منجر به افزایش عملکرد گیاه ارزن دم روباهی  می گردد. نتایج کلی نشان داد که استفاه از فاضلاب شهری در جهت مدیریت منابع آب در کشاورزی حایز اهمیت است
زبان:
فارسی
صفحات:
238 تا 249
لینک کوتاه:
magiran.com/p2216016 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!