اولویت بندی سناریوهای حذف ترکیبات آلی فرار از واحدهای R.O.P پالایشگاه نفت با استفاده از مدل شبکه عصبی مصنوعی (مطالعه موردی: پالایشگاه نفت آبادان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف

نفت در بسیاری از صنایع اهمیت حیاتی دارد و مهم ترین منبع تامین انرژی در سطح بین المللی است و 32 درصد منبع تامین انرژی در اروپا و آسیا و بیش از 53 درصد در خاورمیانه را تشکیل میدهد. با توجه به جایگاهی که صنایع پتروشیمی امروزه پیدا کرده اند نباید از صدمات آن بر سلامت انسان و محیط زیست غافل بود. امروزه پالایشگاه ها میلیون ها پوند آلاینده در هوا منتشر می کنند که خطری جدی بر سلامت انسان و محیط زیست محسوب می گردد و کیفیت زندگی افراد مجاور جوامع صنعتی را با آسیب های جدی رو به رو می کند. لذا در این پژوهش با بهره گیری از منطق و الگوریتم بکار رفته در مدل شبکه ی عصبی مصنوعی، به اولویت بندی وزنی استراتژی ها و پیش بینی شرایط آتی حاکم بر طرح، پرداخته است و در نهایت رتبه بندی نهایی با مدل TOPSIS صورت پذیرفت.

روش کار

در این پژوهش، سنجش آلاینده های هوا با روش کروماتوگرافی گازی بود و با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی ANN (Artificial Neural Networks) به بررسی اولویت بندی سناریوهای حذف آلاینده های آلی فرار از واحد تصفیه پساب نفتی ROP (Recovery Oil Compound) پالایشگاه نفت آبادان در سال 1398 پرداخته شد. روش به کار گیری شبکه عصبی مصنوعی در مطالعه حاضر روش پرسپترون چند لایه MLP (Multi Layer Perceptron)   بود. رتبه بندی نهایی با مدل  TOPSISصورت پذیرفت.

یافته ها

بر اساس نتایج به دست آمده از سنجش آلاینده های هوای مجاور واحد  ROPپالایشگاه، بیشترین میزان انتشار ترکیبات آلی فرار نسبت به میزان اعلام شده توسط WHO متعلق به نشر بنزن با مقادیر  µg/m388/8865 در فصل بهار،  µg/m304/1701 در فصل تابستان،  µg/m3 72/8061  در فصل پاییز و  µg/m3 62/8447 در فصل زمستان بود.

نتیجه گیری

بر اساس خروجی های مدل و رتبه بندی آن با مدل TOPSIS، کمینه سازی پساب تولیدی در کارخانه از طریق کنترل موثر تر مصرف آب، بهینه سازی فرآیندهای تولید، استفاده مجدد از آبهای کندانس مبدل های غیر مستقیم، کنترل نشت در اتصالات، شیرها و تجهیزات پالایشگاه با ضریب تاثیر با خلوص 1، اولین اولویت و ایده آل ترین حالت بود. پس از آن برگشت دادن لجن از مخزن هوادهی جهت فراهم سازی تعداد کافی میکروارگانیسم ها برای جلوگیری از بی هوازی شدن لجن فعال، همچنین افزایش زمان ماند هیدرولیکی فاضلاب هر دوساعت یکبار با 7798/0 اولویت دوم و بکارگیری حوض های یکنواخت سازی با 6964/0 به حالت ایده آل استراتژی سوم مشخص گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p2216515 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!