انتخاب تامین کننده و تخصیص سفارش در شرایط عدم قطعیت و اختلال با استفاده از الگوریتم های تکاملی (مطالعه موردی: شرکت پشتیبانی اقلام عمومی ایثار)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مدیریت زنجیره تامین تاب آور یکی از رویکردهای نوین در مدیریت زنجیره تامین و یک مزیت رقابتی برای سازمان ها تلقی می شود. هدف از این تحقیق ارایه یک مدل ترکیبی جهت انتخاب تامین کننده و تخصیص سفارش در شرایط عدم قطعیت می باشد که در آن یک مدل برنامه ریزی عدد صحیح غیرخطی دو هدفه برای بهینه سازی زنجیره تامین اقلام عمومی ارایه شده است که در آن تمام پارامترهای توابع هدف و محدودیت ها به صورت غیرقطعی در نظر گرفته شده است. روش حل بدین گونه است که ابتدا اوزان مناسب معیارها و زیرمعیارهای مرتبط برای تولیدکنندگان با استفاده از معیارهای سازمان از طریق روش تصمیم گیری چند معیاره بدست می آید. این اوزان داده های ورودی به مدل ریاضی پیشنهادی را ایجاد می کند. مدل ریاضی ارایه شده در قالب یک مطالعه موردی با استفاده از نرم افزار GAMS حل شده است. سپس دو الگوریتم فرا ابتکاری چندهدفه شامل الگوریتم ژنتیک و بهینه سازی ذرات با مرتب سازی نامغلوب ارایه شده است و برای اعتبارسنجی، نتایج آن ها با نرم افزار دقیق مقایسه شده است. جواب های الگوریتم های فرا ابتکاری نسبت به جواب های GAMS برای مسایل مختلف، نشان دهنده اختلاف کم تر از 2.5 درصد است. این نتایج بیانگر آن است که  الگوریتم های پیشنهادی همگرا به جواب بهینه و کارا می باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
92 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p2217005 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!