مدل‏یابی رابطه ی هوش هیجانی، استقلال، خودتنظیمی و تمایل به برقراری ارتباط، بامهارت خواندن درمیان فارسی‏آموزان غیر ایرانی: مدل معادله ی ساختاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف از این پژوهش، بررسی رابطه‌ی بین هوش هیجانی، استقلال، خودتنظیمی و تمایل به برقراری ارتباط با مهارت خواندن و درک مطلب فارسی آموزان غیرفارسی‌زبان است. 141 نفر از دانشجویان 28 کشور جهان که در 12 دانشگاه ایران بودند، در این پژوهش مشارکت کردند. این افراد در مراکز زبان فارسی دانشگاه ها مشغول به یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان خارجی بودند یا دانش‌آموخته‌ی زبان فارسی از همین مراکز بودند. دانشگاه های منتخب تحقیق حاضر در بخش های مختلف کشور، یعنی شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز ایران واقع شده اند. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر، آزمون خواندن و درک مطلب فارسی و چهار پرسشنامه‌ی تمایل به برقراری ارتباط، خودتنظیمی، خودراهبری و هوش هیجانی بوده است. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان می‌دهد که هر چهار متغیر با مهارت خواندن و درک مطلب رابطه ی مثبت و معناداری دارند. همچنین، بین تمامی زیرمولفه های استقلال، هوش هیجانی، خودتنظیمی و این مهارت نیز روابط مثبت و معناداری وجود دارد. به منظور سنجش قدرت پیش‌بینی کننده‌ی 4 متغیر مستقل به همراه زیرمولفه‌های تشکیل‌دهنده‌ی آن‌ها نسبت به مهارت خواندن، از روش‌های آماری رگرسیون چندگانه و استاندارد شده استفاده شد. هر 4 متغیر مستقل و اغلب زیرمولفه های مربوط به آن ها قدرت پیش بینی خوبی از مهارت خواندن دارند. به‌علاوه، به منظور فراهم آوردن بینش عمیق تر در مورد متغیرها و برآورد قدرت روابط علی میان آن ها، مدل معادله‌ی ساختاری از طریق نرم‌افزار ای‌ام‌ا‌اس استفاده شد. هر چهار متغیر مستقل پیش بین مهارت خواندن و درک مطلب بودند و از میان آن‌ها متغیر تمایل به برقراری ارتباط قوی ترین پیش‌بین این مهارت بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
137 تا 167
لینک کوتاه:
magiran.com/p2220077 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!