تکامل ساختاری پس از کرتاسه منطقه آزادکوه در البرز مرکزی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

منطقه آزادکوه در البرز مرکزی قرار دارد و از واحدهای سنگی پالیوزوییک تا سنوزوییک تشکیل شده است. گسل آزادکوه مرز شمالی و گسل TF4 نیز مرز جنوبی منطقه را تشکیل می دهند. هدف از این پژوهش بررسی تکامل ساختاری پس از کرتاسه منطقه به عنوان شاهدی بر چنین تکاملی در البرز مرکزی است. شواهد ساختاری برداشت شده در این پژوهش نشان دهنده عملکرد چندین روی داد زمین ساختاری در بازه زمانی سنوزوییک در این بخش از البرز مرکزی است. در این منطقه سنگ های آتشفشانی کرتاسه به صورت دگرشیب، واحدهای ماسه سنگی-شیلی شمشک را پوشانده است. از سوی دیگر کنگلومرای پالیوسن فجن به صورت دگرشیبی روی این سنگ های آتشفشانی کرتاسه و یا سنگ های قدیمی تر قرار گرفته است. رخنمون واحدهای سنگی کرتاسه و سازند ایوسن کرج  مابین گسل های کنترل کننده منطقه آزادکوه که در آنها گسل های نرمال هم زمان با رسوب گذاری توسعه یافته می توانند نشان دهنده عملکرد نرمال این گسل ها و توسعه حوضه گرابنی در این زمان باشد. شیب زیاد گسل معکوس آزادکوه، راندگی سازندهای جوان تر بر سازندهای قدیمی تر، تشکیل گسل پس راند TF3 در فرادیواره آن و ساختار بالا جسته مابین آن ها، از نشانه های ساختاری بر وارونگی این گسل است. گسل TF4 مرز جنوبی منطقه نیز گسلی راندگی از نوع خارج از گرابنی در خلال چنین وارونگی ایجاد شده است. در پلیوکواترنری حرکت به سمت جنوب باختر پوسته خزر نسبت به ایران مرکزی که با زمین ساخت ترافشارش همراه شده است، باعث توسعه گسل های امتدادلغزی که گسل های اصلی وارون شده کنترل کننده مرزهای منطقه آزادکوه را قطع و جابه جا کرده اند، شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p2222066 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!