فرایندهای دیاژنزی و ویژگی های ژئوشیمیایی نهشته های سازند الیکا در تاقدیس قدمگاه در جنوب البرز مرکزی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سازند کربناته الیکا بخش اعظم رسوبات سیستم تریاس در حوضه رسوبی- ساختاری البرز را تشکیل می دهد. در این پژوهش فرایندهای دیاژنزی و ویژگی های ژیوشیمیایی این سازند به ستبرای 746 متر در برش شهمیرزاد در بخش جنوبی البرز مرکزی مطالعه و بررسی شده است. فرایندهای سیمانی شدن، میکرایتی شدن، نیومورفسیم، انحلال، فشردگی، دولومیتی شدن، ددولومیتی شدن، ایجاد درزه و شکستگی، پیریتی شدن و سیلیسی شدن، رسوبات کربناته سازند الیکا را در مناطق بررسی شده تحت تاثیر قرار داده اند. بر اساس پژوهش های پتروگرافی (اندازه بلور و فابریک) دولومیت‎های سازند الیکا به پنج گروه بسیار ریزبلور، ریزبلور، متوسط بلور، سیمان دولومیتی و دولومیت زین اسبی[1] تقسیم می‎شوند. تمامی این دولومیت ها در مراحل اولیه و تاخیری دیاژنز تشکیل شده اند. دولومادستون ها (دولومیکرایت) را می توان به مدل سبخایی نسبت داد و دولومیت های نوع دوم و سوم بر اساس مدل زون مخلوط تشکیل شده اند و برای دولومیت های نوع چهارم و پنجم نیز مدل تدفین پیشنهاد شده است. به طورکلی فرایندهای دیاژنتیکی در سه محیط دیاژنزی دریایی، متیوریک و تدفینی انجام شده اند. نتایج تجزیه عنصری و ایزوتوپی سنگ های بررسی شده نشان دهنده تاثیر فرایندهای محیط های دیاژنزی به ویژه متیوریک و تدفین در یک سیستم دیاژنتیکی نیمه بسته بوده است و بر اساس نسبت Sr/Na، به احتمال زیاد کانی شناسی اولیه سازند الیکا آراگونیتی است.



زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p2222067 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!