بررسی اثر آنتی باکتریال نانوذرات نقره علیه جدایه های اشرشیاکلی تولیدکننده بتالاکتامازهای وسیع الطیف جدا شده از عفونت های ادراری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به رشد مقاومت های آنتی بیوتیکی و بررسی راه های جدید در نانوبیوتکنولوژی، این مطالعه به بررسی اثر درمانی نانوذرات نقره روی باکتری E.coli برای کنترل و یافتن درمان جدید علیه جدایه های مولد ESBL اشرشیاکلی می پردازد.

مواد و روش ها

بر روی 100 نمونه اشرشیاکلی، مقاومت آنتی بیوتیکی با روش دیسک برای 3 آنتی بیوتیک سفالوسپورین نسل سوم و پس از آن برای جدایه های مقاوم تست تاییدی انجام شد. تاثیر نانوذره نقره روی ایزوله های ESBL با روش انتشار چاهک و در ادامه MIC و MBC نیز انجام شد. جهت آنالیز و بررسی نتایج، از نرم افزار spss16 و در تمامی موارد 05 /0 >p معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

میزان مقاومت به سفالوسپورین نسل سوم به ترتیب 45% ، 20% و 44% بود، تست تاییدی در حضور کلاونیک اسید نشان داد که 5/85 درصد نمونه ها ESBL می باشند و بیشترین اثر مهارکنندگی نانوذره نقره به روش انتشار چاهک در غلظت های ppm 4000، 2000، 1000 بود. بیشترین MIC به دست آمده متعلق به غلظت ppm 62/15 و کمترین ppm 8/7 بود. در تعیین MBC در ایزوله ها بیشترین و کمترین غلظت که اثر کشندگی داشت به ترتیب، ppm 5/62 و ppm 8/7 بود.

نتیجه گیری

حداقل غلظتی از نانوذره نقره برای از بین بردن باکتری اشرشیاکلی ppm 8/7 است. بنابراین محلول کلوییدی نانو ذره نقره فعالیت ضد باکتریایی بسیار خوبی را در غلظت های پایین از خود نشان می دهد و به عنوان بیوسید مناسب پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
112 تا 123
لینک کوتاه:
magiran.com/p2222133 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!