مسئولیت بین المللی پاکستان در قبال گروهک های تروریستی (مورد مطالعه؛ تروریست های مرزهای جنوب شرق ایران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

از موضوعات مهم در  حقوق بین الملل در دوران معاصر، مسئله مسئولیت بین المللی دولت ها در قبال تحولات صورت گرفته در مرزهای بین المللی است، تنش ها و تحرکات صورت گرفته از طرف گروه های حقیقی یا حقوقی در مرزهای بین المللی می تواند بسترساز  رویکردهای واگرایانه بین واحدهای سیاسی همجوار شود. مقاله حاضر با روش توصیفی-تحلیلی، ضمن بررسی مسئله مسئولیت بین المللی دولت ها، معاهدات و قراردادهای انتظامات مرزی بین ایران و پاکستان و مسئولیت این دو کشور در تامین امنیت مرزی‎های خود و  همچنین مسئولیت بین المللی دولت پاکستان در قبال گروهک های تروریستی واقع در مرزهای بین المللی جنوب شرق کشور را تبیین می نماید. یافته های به دست آمده نشان می دهد در صورت اثبات حمایت و یا اهمال در مبارزه و پیشگیری از برزو و ظهور گروهک های تروریستی در مرزهای بین المللی کشورها که باعث خسارات و بوجود آمدن ضرر و زیان به کشور همجوار شود. کشورهای زیان دیده می توانند برابر  قطعنامه ی شماره 687  شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین برابر بندهای 2 الف و 2 ج ماده ی 8، اساسنامه ی دیوان کیفری بین المللی اقدامات لازم در خصوص مطالبه زیان و خسارت از کشور خوانده شود. نتایج به دست آمده حاکی از این است که فعالیت گروهک های تروریستی در مرزهای جنوب شرق ایران و ایجاد گروگاگیری  و درگیری با مرزبانان و به شهادت رساندن آنها که بعد از هر فعالیتی به خاک کشور پاکستان متواری می شوند و به دلیل  عدم پیگرد و تعقیب، عدم مجازات و عدم اخراج و استرداد اعضای گروهک های موجود از طرف کشور پاکستان، تخلفی بین المللی قلمداد کرد که موجب مسئولیت بین المللی این کشور در محاکم بین المللی در قبال جمهوری اسلامی ایران شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 138
لینک کوتاه:
magiran.com/p2222910 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!