بررسی و شناسایی عوامل انسانی مرتبط با بروز حوادث ترافیکی منجر به جرح یا فوت در شهر یزد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

حوادث ترافیکی، یک مشکل عمده ی حمل و نقل در ایران است، برای حل این مشکل به مطالعات پیشرفته بویژه بررسی تاثیرات عوامل خطر انسانی نیاز است. بنابراین مطالعه حاضر با هدف شناسایی و تشخیص ویژگی های انسانی مرتبط با وقوع حوادث ترافیکی منجر به جرح یا فوت در شهر یزد انجام شد.

روش بررسی

داده های مربوط به حوادث ترافیکی شهر یزد به صورت مقطعی (توصیفی- تحلیلی) و به روش نمونه گیری ساده مورد آنالیز قرار گرفت. این داده ها بر اساس فرم کام 114 و توسط کارشناسان راهنمایی و رانندگی با حضور در صحنه تصادف جمع آوری شده بود. پس از بررسی، داده ها وارد نرم افزار  SPSSنسخه 20 شده و با استفاده از آزمون های آمار توصیفی، کای دو و من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

در مجموع 2082 نفر درگیر در حوادث ترافیکی، مورد بررسی قرار گرفت که سهم عابرین پیاده 8/8 درصد، سرنشینان وسایل نقلیه 4/15 درصد و رانندگان 8/75 درصد بوده است. میانگین و انحراف معیار سن افراد مجروح و متوفی ناشی از حوادث ترافیکی به ترتیب (89/13±08/35) و (12/17±37/45) سال بود. شایع ترین عوامل انسانی عجله و شتاب (8/96 درصد)، عدم رعایت حق تقدم(9/98 درصد)، گزارش شد. در مطالعه حاضر بین عوامل انسانی و حوادث ترافیکی منجر به فوت یا جرح رابطه آماری معنی داری دیده شد.04/0= p  .

نتیجه گیری

با توجه به نتایج به دست آمده ، می توان اظهار داشت که کنترل عوامل انسانی می تواند خطر فوت و جرح ناشی از حوادث را کاهش دهد و نیز مسیولین، سیاستگذاران و برنامه ریزان با تحلیل دقیق خطای انسانی در رخداد تصادفات رانندگی می توانند بر روی اثرگذارترین عامل برنامه ریزی کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p2224663 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!