مقایسه نیاز آبی مزارع گوجه فرنگی (Solanum lycopersicum L.) استان هرمزگان با سایر مناطق جنوبی ایران با استفاده از آنالیز سری زمانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

به منظور ارزیابی کشت گوجه فرنگی (Solanum lycopersicum L.) با توجه به محدودیت آب تحت تاثیر تغییر اقلیم و خشکسالی، آنالیز سری زمانی مجموع بارش، میانگین حداکثر و حداقل دما ، دامنه دمای شبانه روزی در طول فصل رشد گوجه فرنگی و همچنین نیاز آبی و آبیاری گوجه فرنگی بندرعباس با سایر مناطق جنوبی هم جوار این استان از جمله اهواز، دزفول، فسا، اصفهان، شهرکرد، کرمان، شیراز و یزد در یک دوره بلندمدت 47 ساله از سال 1346 تا 1392 با استفاده از آزمون ناپارامتری من کندال و آزمون پتیت انجام شد. نیاز آبی گوجه فرنگی با استفاده از تبخیر و تعرق روزانه گیاه مرجع به روش پنمن- مانتیث و ضریب گیاهی فایو و نیاز آبیاری از کسر مقدار بارش موثر از نیاز آبی گوجه فرنگی به‏دست آمد. نتایج حاکی از آن بود که نیاز آبی و آبیاری گوجه فرنگی در بندرعباس مشابه با اهواز، فسا، کرمان و یزد دارای روند معنی داری نبود. در حالی که بیشترین و کمترین روند کاهشی نیاز آبی گوجه فرنگی در دزفول (شیب 42/5- میلی متر) و اصفهان (شیب 56/1- میلی متر) مشاهده شد. همچنین، بیشترین میانگین نیاز آبی گوجه فرنگی در یزد و دزفول (به ترتیب 1135 و 1131 میلی متر) و کمترین میانگین نیاز آبی گوجه فرنگی در شهرکرد و اهواز (به ترتیب 602 و 702 میلی متر) مشاهده شد. بندرعباس با طول دوره رشد و فصل رشد مشابه اهواز، پس از این شهر پایین ترین نیاز آبی و آبیاری گوجه فرنگی را به خود اختصاص داد. به طور کلی، می توان اظهار داشت که کشت پاییزه گوجه فرنگی در اهواز و بندرعباس به دلیل کاهش تبخیر و تعرق صرفه اقتصادی بیشتری نسبت کشت تابستانه این گیاه دارد. میزان نیاز آبیاری با نیاز آبی گوجه فرنگی در تمامی ایستگاه های مورد مطالعه به دلیل پایین بودن میانگین بارش موثر در این مناطق بر اساس آزمون تی-استیودنت اختلاف معنی داری نداشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
685 تا 702
لینک کوتاه:
magiran.com/p2225536 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!