تحلیل و بررسی دیدگاه شارحان نهج البلاغه در تعیین مصداق خطبه 912 با رویکرد نقادانه به پنداره ستاییدن امام علی علیه السلام از خلیفه دوم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امام علی j در خطبه «219» نهج البلاغه به گونه سر بسته سخنانی را در مدح فردی نامشخص بیان فرموده که سبب اختلاف میان مذاهب اسلامی شده است. بر این اساس، برخی استناد آن به حضرت علی j را نپذیرفته و به جعلی بودن آن قایل شده اند؛ اما بر اساس نظریه درست، این خطبه اصالت دارد و انتساب آن به امیر مومنان j صحیح است.درباره مصداق حقیقی این خطبه، دیدگاه های گوناگونی ارایه شده است. برخی اندیشمندان، بدون تلاش برای یافتن حقیقت، در این باره سکوت اختیار کرده اند. دسته ای نیز نامحققانه، مصادیقی دور از واقعیت نظیر پیامبر اکرم a سلمان و... را آورده اند. بیش تر دیدگاه های ارایه شده، مصداق واقعی این خطبه را خلیفه دوم دانسته اند؛ اما در چرایی تمجید وی از سوی امام علی j اختلاف است. اندیشمندان اهل تسنن، همسو با مذهب خود، این ستایش علوی را مویدی برای حقانیت خلافت خلیفه و مذهب خود پنداشته اند؛ اما به باور عالمان امامیه، مدح خلیفه دوم از سوی امیرمومنان j از باب تقیه یا توریه بوده است. دیدگاه تقیه ای بودن خطبه به سبب دارا نبودن شرایط تقیه، پذیرفتنی نیست، از این رو بهترین و استوارترین نظریه در این باب، توریه ای بودن این خطبه با توجه به اوضاع سیاسی آن عصر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 120
لینک کوتاه:
magiran.com/p2227725 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!