بررسی عملکرد دانه، تعداد غلاف و ارتفاع بوته لاین های جدید سویا در مناطق ساری، گرگان، مغان و دزفول

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سویا دارای مصارف غذایی و صنعتی زیادی است. به دلیل ارزش غذایی آن، تقاضای فزاینده ای برای فرآورده های مختلف سویا که سرشار از پروتئین، انواع ویتامین ها و مواد معدنی می باشند، وجود دارد. این آزمایش به منظور بررسی و مقایسه لاین های خالص سویا از لحاظ خصوصیات مهم زراعی و عملکرد دانه به صورت طرح بلوک های کامل تصادفی با 20 لاین خالص برتر و دو رقم ساری و کاسپین به عنوان شاهد در سه تکرار به مدت دو سال در چهار منطقه گرگان، ساری، مغان و دزفول در طی دو سال زراعی 97 - 1396 انجام گرفت. لاین های این پروژه از طریق دورگ گیری بین ارقام و انتخاب در نسل های در حال تفکیک با روش های شجره ای و تک غلاف اصلاح شده و به خلوص رسیده اند. نتایج حاصل از تجزیه واریانس مرکب نشان داد عکس العمل ژنوتیپ ها در طی دو سال و در مکان های مختلف مورد بررسی از نظر صفت عملکرد دانه متفاوت بوده است. همچنین اثر متقابل مکان و ژنوتیپ برارتفاع بوته و تعداد غلاف در بوته از نظر آماری معنی دار بود. مقایسه میانگین ها نشان داد که ژنوتیپG17 و رقم ساری با متوسط عملکرد 3215 و 3032 کیلوگرم در هکتار در هر سه منطقه ی ساری، گرگان و مغان بالاترین میزان تولید را به خود اختصاص داده و جزء ارقام برتر دراین پژوهش به شمار می روند. ژنوتیپ G20 با متوسط عملکرد 3093 کیلوگرم در هکتار در دو منطقه گرگان و مغان، G14 با عملکرد 3073 کیلوگرم در هکتار در دو منطقه گرگان و دزفول، همچنین رقم کاسپین با متوسط عملکرد 2991 کیلوگرم در هکتار و  G4با متوسط عملکرد 2944 کیلوگرم در هکتار در دو منطقه ساری و مغان از ارقام برتر از نظر تولید عملکرد دانه بودند.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p2228020 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!