تهیه و فرمول بندی رزین های نورپخت پذیر دارای پلی (اتیلن گلیکول) و سیلسسکویی اکسان اولیگومری چندوجهی و تهیه نانوکامپوزیت های آن ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
فرضیه

طراحی و تولید محلول های دارای پلی اتیلن گلیکول و سیلسسکویی اکسان اولیگومری چندوجهی (POSS)، با قابلیت شبکه ای شدن درجا، روشی ساده و مقرون به صرفه برای تولید نانوکامپوزیت های هیبریدی به منظور بهبود خواص فیزیکی و مکانیکی پلی اتیلن گلیکول زیست تخریب پذیر است.

روش ها

نخست، نانوذرات POSS با آکریلویل کلرید عمل آوری و نانوپودر POSS-AC تهیه شد. در واکنشی دیگر، پلی اتیلن گلیکول با فوماریل کلرید برای تهیه پلی اتیلن گلیکول فومارات (PEGF) وارد واکنش پلیمرشدن تراکمی شد. درستی واکنش های انجام شده با آزمون های FTIR و GPC تایید شد. از پراکنش 1 و %2 وزنی POSS-AC در PEGF، در مجاورت %10 رقیق کننده N-وینیل پیرولیدون (NVP) و در نبود آن نمونه های مختلفی فرمول بندی شدند. سپس، نمونه ها برای پخت با نور آبی در مجاورت کامفورکینون به عنوان نور آغازگر و N،N- دی متیل آمینو اتیل متاکریلات به عنوان شتاب دهنده قرار گرفتند. پس از تهیه نانوکامپوزیت های مدنظر، اثر وجود و مقدار نانوذرات POSS، وجود رقیق کننده، و زمان پخت بر کیفیت پراکنش نانوذرات با آزمون های پراش پرتو Xو(XRD)، میکروسکوپی الکترونی عبوری (TEM)، تورم تعادلی، کشش، گرماوزن سنجی (TGA) و تجزیه گرمایی دینامیکی-مکانیکی (DMA) بررسی شد.

یافته ها

در الگوی XRD نانوکامپوزیت، هیچ پیک تیزی دیده نشد که حاکی از انبوهش نانوذرات باشد. عکس های TEM پراکنش مناسب نانوذرات را با اندازه ذرات در محدوده 10-50 نانومتر تایید کرد. نتایج آزمون ها نشان داد، وجود نانوذرات و رقیق کننده موجب افزایش Tg از 16- درجه در نمونه PEGF پخت شده تا 13- تا -3 درجه، افزایش مقدار ژل از %45 تا %84-62، افزایش مدول ذخیره از 1.6GPa  تا 3.3-2.2، افزایش بیشینه دمای تخریب از °395 تا °432-408 و مدول یانگ از 0.46MPa  تا 1.2-1.6 شد. به طور خلاصه، نانوکامپوزیت طراحی شده در این مطالعه با خواص مکانیکی خوبی و پخت سریع که نشان داد، می تواند گزینه مناسبی برای استفاده در کاربردهای زیستی و مهندسی بافت باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
445 تا 458
لینک کوتاه:
magiran.com/p2228897 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!