بررسی فراوانی ژنهای mecA ، tsst1، pvl و گروه های اختصاصی agr در ایزوله های بالینی استافیلوکوکوس اورئوس جدا شده از بیماران بستری در برخی از بیمارستانهای شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 استافیلوکوکوس اوریوس مقاوم به متی‌سیلین (MRSA: Methicillin-resistant Staphylococcus aureus) به ویژه آن‌هایی که دارای ژن‌های پنتون-ولنتاین لکوسیدین (PVL: Panton-Valentine leukocidin) (pvl) یا ژن سندرم شوک توکسیک 1 (tsst-1) هستند، به طور فزاینده‌ای مسیول عفونت در بیمارستان هستند. در این راستا، مطالعه حاضر با هدف بررسی فراوانی ژن‌هایmecA ، tsst1، pvl و گروه‌های اختصاصی agr در ایزوله‌های بالینی استافیلوکوکوس اوریوس جدا شده از بیماران بستری در بیمارستان‌های شهر تهران انجام شد.

روش بررسی

 به منظور انجام این مطالعه، 215 ایزوله استافیلوکوکوس اوریوس از نمونه‌های کلینیکی جمع‌آوری گردید. تمام سویه‌ها با روش‌های استاندارد تعیین هویت شدند. سپس برای بررسی مقاومت‌های آنتی‌بیوتیکی از روش دیسک دیفیوژن استفاده شد. PCR (Polymerase chain reaction) برای تشخیص ژن‌هایmecA ، tsst1، pvl و گروه‌های اختصاصی agr انجام شد.

یافته‌ها: 

بیشترین میزان مقاومت در برابر تتراسایکلین (3/49 درصد) مشاهده شد. تمام سویه‌ها در برابر ونکومایسین حساس بودند. درصد فراوانی ژن‌هایmecA ، tsst1 و pvl در ایزوله‌های بالینی استافیلوکوکوس اوریوس به ترتیب 04/46، 32/2 و 4/1 درصد بود. همچنین 20/57 درصد دارای گروه agr1، 41/14 درصد دارای agr2، 74/16 درصد دارای گروه agr3 و 62/11 درصد دارای گروه agr4 بودند.

نتیجه‌گیری:

 با توجه به تولید توکسین‌های مختلف در سویه‌های استافیلوکوکوس ‎اوریوس و نیز با توجه به افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیکی این باکتری، تشخیص زود هنگام و درمان مناسب برای جلوگیری از پیشرفت بیماری ناشی از این باکتری امری ضروری می‌باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p2231938 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!