اثر کاربرد تلفیقی کود سبز کلزا (.Brassica napus L) و تراکم کاشت بر کنترل علف های هرز و عملکرد آفتابگردان (.Helianthus annuus L)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مهار علف های هرز یکی از مهم ترین مزایای کودهای سبز است. تراکم کاشت گیاه زراعی نیز از طریق کاهش نور قابل دسترس، زیست توده علف های هرز را کاهش می دهد. از این رو، اثر کودسبز کلزا و تراکم کاشت آفتابگردان بر علف های هرز و عملکرد به صورت آزمایش کرت خرد شده در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار بررسی شد. آزمایش در سال زراعی 94-1393 در مزرعه تحقیقاتی دانشگاه بوعلی سینا همدان اجرا شد. وجین علف هرز، عدم کاربرد و کاربرد کود سبز در کرت های اصلی و تراکم های کاشت شش، هشت و 10 بوته آفتابگردان در متر مربع در کرت های فرعی قرار گرفتند. تراکم و زیست توده علف های هرز تحت تاثیر اثر متقابل فاکتورها قرار گرفت. بیشترین تراکم و زیست توده علف های هرز در تیمار شش بوته آفتابگردان در متر مربع و بدون کاربرد کودسبز مشاهده شد. در مقایسه با این تیمار، 10 بوته آفتابگردان در مترمربع و کاربرد کودسبز کارایی کنترل علف هرز را 79 درصد افزایش و زیست توده تاج خروس، سلمه تره، دم روباهی سبز، پیچک و کل علف های هرز را به ترتیب 70، 76، 99، 92 و 79 درصد کاهش داد. عملکرد تراکم 10 بوته آفتابگردان در مترمربع در حالت وجین و کاربرد کودسبز بیشترین بود و با یکدیگر تفاوت معنی داری نداشت. بنابراین، کشت 10 بوته آفتابگردان در متر مربع در کنار کاربرد کودسبز کلزا، علف های هرز را کنترل و بیش ترین عملکرد را حاصل کرد که می تواند به کاهش مصرف علف کش ها کمک کرده و گامی موثر در راستای کشاورزی پایدار باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
501 تا 514
لینک کوتاه:
magiran.com/p2233352 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!