تحلیلی بر ابعاد کلیدی تاب آوری تامین کنندگان با رویکرد ترکیبی تحلیل مسیر و دیمتل فازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در سال های اخیر بر تاب آوری زنجیره تامین و تامین کنندگان تاب آور تمرکز بیشتری شده است، اما پژوهش های چندانی در رابطه با ارزیابی ابعاد کلیدی تاب آوری تامین کنندگان انجام نشده است. هدف اصلی این پژوهش، مرور گسترده بر ادبیات ابعاد کلیدی تاب آوری، دسته بندی عوامل، آزمون و تایید ابعاد، و نهایتا رتبه بندی ابعاد از نظر اهمیت (تاثیرگذاری و تاثیرپذیری) با استفاده از رویکرد ترکیبی تحلیل مسیر و دیمتل فازی است. به این منظور در این پژوهش، پس از مرور جامع و سیستماتیک ادبیات در شش ماهه نخست سال 1397 (با جستجوی واژه های تاب آوری تامین کنندگان، تامین کنندگان تاب آور) و مصاحبه با خبرگان صنایع بالادستی پتروشیمی، شش بعد کلیدی و کلی تاب آوری تامین کنندگان در هجده عامل شناسایی گردید. سپس با استفاده از رویکرد تحلیل مسیر (تحلیل عامل تاییدی با نرم افزار SPLS) این ابعاد مورد ارزیابی قرار گرفتند و تمامی ابعاد تایید شدند. در ادامه با به کارگیری تکنیک دیمتل فازی، ارتباط میان ابعاد بررسی و ابعاد تاثیرگذار و تاثیرپذیر شناسایی و نقشه مفهومی (علی- معلولی) از روابط میان ابعاد، ترسیم و ارایه گردید. خروجی نهایی روش دیمتل فازی نشان داد که ابعاد "پاسخگویی تامین کننده"، "کاهش ریسک تامین کننده" و "پشتیبانی فنی تامین کنندگان" به عنوان ابعاد تاثیرگذار و ابعاد "فاکتورهای کلیدی عملکرد"، "پایداری تامین کننده" و "مدیریت فناوری اطلاعات" به عنوان ابعاد تاثیرپذیر استخراج شدند. نهایتا ابعاد "پاسخگویی تامین کننده" و "مدیریت فناوری اطلاعات" به ترتیب به عنوان مهم ترین عوامل از نظر مجموع تاثیرگذاری و تاثیرپذیری در ارزیابی تامین کنندگان تاب آور تعیین گردید. با این رتبه بندی، صنعت مذکور گام بزرگی در جهت ارتقای زنجیره تامین و افزایش تاب آوری تامین کنندگان در جهت مقابله با اختلالات و ریسک ها، بهبود تامین و دستیابی به مزایای رقابتی و ارضای بیشتر نیازهای مشتریان خواهد برداشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p2233874 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!