بررسی کمی و کیفی پروفایل اسیدهای چرب جلبک Sargassum boveanum سواحل شهر بوشهر و تعیین میزان امگا-3 و امگا-6 موجود در آن ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

جلبک دریایی سارگاسوم بوینوم (Sargassum boveanum) نوعی جلبک قهوه ای است که دارای استفاده های فراوانی از جمله در صنایع غذایی، پزشکی و آرایشی بهداشتی می باشد. با توجه به وجود این جلبک در سواحل بوشهر و سهولت پرورش و تکثیر آن، با پرورش آن می توان از فواید زیادی بهره برد.

مواد و روش ها:

 در این مطالعه، پس از جمع آوری نمونه های جلبک مذکور از سه منطقه شورای شهر، نفتکش و بندرگاه استان بوشهر، آماده سازی نمونه و استحصال چربی، تعیین میزان چربی تام، بررسی کمی و کیفی پارامترهای ایندکس اسیدی (AV)، ایندکس پراکسیداسیون (PV)، ضریب شکست (RI) و همچنین شناسایی پروفایل اسیدهای چرب، توسط دستگاه کروماتوگرافی گازی مجهز به آشکارساز یونیزاسیون شعله ای (GC-FID) انجام شد.

یافته ها: 

میزان ایندکس اسیدی در روغن استخراجی در منطقه شورای شهر، بندرگاه و نفتکش به ترتیب 0/73، 0/73، 0/72، همچنین عدد پراکسید به ترتیب 0/75، 0/73، 0/75 و میزان ضریب شکست در هر سه منطقه 1412 و میانگین میزان روغن در سه منطقه مذکور به ترتیب معادل 12، 14 و 3 درصد تعیین گردید. در این سه منطقه انواع اسید چرب های (C6)، (C7)، (C8)، (C9)، (C11)، (C12)، (C13)، (C14)، (C15)، (C16)، (C17)، (C18:3)، (C18:1)، (C18:0)، (C19) و (C20) شناسایی شد. میانگین میزان امگا-6 به امگا-3 در مناطق شورای شهر، نفت کش و بندرگاه به ترتیب معادل 0/30، 0/24، 0/15 درصد گزارش شد. همچنین میزان درصد پروتین استخراجی در وزن خشک معادل 15 درصد گزارش شد.

نتیجه گیری: 

در سه منطقه مذکور میزان اسید چرب اشباع 87-91 درصد، اسید چرب غیر اشباع 10-8 درصد و بیشترین مقدار اسید چرب مربوط به آراشیدونیک اسید بود. میزان اسید چرب امگا 3 بیشتر از اسید چرب امگا 6 در روغن این جلبک تعیین گردید. بنابراین اهمیت تغذیه ای آن نمایان می شود و می تواند پس از ارزیابی های سم شناسی و ایمنی به عنوان یک مکمل غذایی مورد استفاده قرار گیرد که با توجه به آب و هوای جغرافیایی مناسب بوشهر پرورش این جلبک پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p2238024 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!