مکان و کارکردهای معنایی آن در اشعار یحیی سماوی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مکان یکی از مهم ترین عناصر کلی شعر است که عناصر دیگر شعر در آن نهفته و نزد بسیاری از شاعران حضوری قوی دارد، به طوری که بخشی از زندگی آن ها را تحت تاثیر خود قرار داده است. شاعران مقاومت با توجه به این عنصر، علاقه زیادی به بهره گیری از آن در اشعار خود نشان داده اند که این امر، تا حدود زیادی به عواطف و احساسات شان نسبت به آن مکان خاص و یا شناخت آن ها نسبت به هویت ملی شان ارتباط دارد. زیرا شعر شاعران مقاومت بازتاب حوادث واقعی زندگی و جامعه آن ها بوده و چون خودشان دشواری های ناشی از مقاومت در برابر ظلم و استبداد را از عمق جان درک کرده و با دشواری های تبعید و تعقیب و جایجایی مداوم روبرو بوده اند، عنصر مکان در شعرشان جایگاه برجسته ای دارد، یحیی سماوی شاعر معاصر عراقی، از پیشگامان شعر عربی و یکی از رزمنده های انتفاضه مردم جنوب عراق علیه نظام بعثی در سال 1991م بود که از آن زمان تاکنون درنتیجه موضع سیاسی خود، سال ها در تبعید و به دور از میهن خود زیسته است، از همین جهت مکان در شعر وی از اهمیت بالایی برخوردار است. این پژوهش با تکیه بر روش وصفی- تحلیلی، به بررسی مکان و کارکردهای معنایی آن در شعر شاعر مقاوم عراقی، یحیی سماوی می پردازد. نتایج این پژوهش نشان می دهد که یحیی سماوی که از بارزترین شاعران معاصر عربی است، اهتمام ویژه ای به مکان داشته و این عنصر مجموعه های شعری سماوی را از وجوه مختلفی تحت تاثیر قرار داده است. حضور شاعر در دوران حکومت بعث عراق در میهنش و مهاجرت از آن و سپس اشغال عراق توسط آمریکایی ها، سبب گردید سماوی توجه ویژه ای به عراق و شهرهای آن داشته باشد. هدف یحیی سماوی در اشاره به این مکان ها، کارکردهای مختلفی چون ابراز عشق، دلتنگی، نفرت و مرثیه سرایی برای آن ها، بوده و تلاش کرده است تا از این طریق هویت ملی و عواطف و احساسات شخصی اش را به تصویر بکشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 142
لینک کوتاه:
magiran.com/p2239274 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!