بررسی ارتباط چند شکلی ماندگاری ناشی از تنش گرمایی در یک جمعیت F2 مرغ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تنش حرارتی یک مشکل جدی در پرورش صنعتی طیور به شمار می‏رود که تحت تاثیر فاکتورهای محیطی و ژنتیکی قرار دارد. در سطح ژنتیکی، مطالعات پویش ژنوم در سال‏های اخیر به روشی رایج برای مطالعه تنش‏های حرارتی تبدیل شده است. در پژوهش حاضر، در مجموع یک جمعیت با تعداد 202 قطعه مرغ نسل F2 برای یافتن ژن‏ها و مناطق ژنومی موثر بر صفات رشد و سیستم ایمنی بدن ایجاد  و برای 84 روز پرورش داده شدند، اما به دلیل بروز حادثه ی ناشی از افزایش ناخواسته دما در روز 83، تعداد 182 قطعه پرنده از بین رفته و 20 پرنده زنده ماندند. از نمونه خون این پرندگان، که در سن 70 روزگی جمع آوری شده بود، DNA آن ها به روش بهینه شده نمکی استخراج شد. همه نمونه های استخراج شده توسط تراشه تجاری  60 هزارتایی چندشکلی تک نوکلیوتیدی تعیین ژنوتیپ شدند. پویش ژنومی این داده‏ها برای شناسایی ژن‏ها و مناطق ژنومی مرتبط با مقاومت به تنش گرمایی با استفاده از نرم افزار GCTA انجام شد. نتایج نشان داد که ارتباط معناداری بین 28 چندشکلی تک نوکلیوتیدی با صفت مقاومت به تنش گرمایی در سطح پیشنهادی وجود دارد. دو نشانگر معنادار روی کروموزوم 5، یعنی GGaluGA273356 و Gga_rs16479429، با فاصله 52 کیلو باز پایین دست ژن SPON1 و درون ژن MAPKBP1 قرار داشتند. بررسی هستی شناسی ژن نشان داد که مقاومت به تنش گرمایی در جوجه ها، با ژن‏های MAPKBP1 و SPON1 و مسیرهای بیولوژیکی آن ها در ارتباط است. این نتایج برای درک مکانیسم مولکولی چندشکلی های تک نوکلیوتیدی و ژن های نامزد برای مقاومت به تنش گرمایی مفید بوده و می تواند در برنامه های اصلاحی برای بهبود مقاومت ژنتیکی استفاده شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
283 تا 292
لینک کوتاه:
magiran.com/p2240218 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!