ارزیابی فعالیت ضدباکتریایی و تعیین ترکیبات شیمیایی اسانس گیاه اوجی جمع آوری شده از شمال ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعاتی: اعضای جنس نعناع از مهمترین گیاهان تولید کننده اسانس می باشند. نعناع آبی با نام علمیMentha aquatica که در مناطق شمال ایران به نام محلی اوجی معروف است از گیاهان ادویه ای رایج محسوب می شود.
هدف
این مطالعه با هدف ارزیابی ترکیبات شیمیایی و فعالیت ضد باکتریایی اسانس گیاه اوجی علیه استافیلوکوکوس اوریوس و اشریشیا کلی انجام شد.
روش کار
به این منظور اسانس برگ های این گیاه با استفاده از دستگاه تقطیر با آب طرح کلونجر استخراج شد. جهت شناسایی ترکیبات اسانس از کروماتوگرافی گازی-طیف سنجی جرمی (GC-MS) استفاده شد. کمترین غلظت مهارکنندگی(MIC) و کمترین غلظت باکتری کشی(MBC) اسانس مذکور علیه استافیلوکوکوس اوریوس و اشریشیا کلی با روش میکرودایلوشن تعیین شد.
نتایج
آنالیز کروماتوگرافی گازی، 27 نوع ترکیب شیمیایی را مشخص کرد که بیش از 98 درصد ترکیبات اسانس را تشکیل دادند. 3- کارن با 24/61 درصد بیشترین ترکیب شناسایی شده در اسانس گیاه اوجی بود. سینیول و لیمونن از دیگر ترکیبات شناخته شده این گیاه بودند که در مقادیر جزیی تر سنجش شدند. نتایج آزمون های ضدباکتریایی حاکی از حساسیت بیشتر استافیلوکوکوس اوریوس نسبت به اشریشیا کلی به اسانس این گیاه بود به طوریکه MIC و MBC این اسانس برای باکتری استافیلوکوکوس اوریوس به ترتیب 56/1 56/1 میلی گرم بر میلی لیتر و علیه اشریشیا کلی 12/3 و 25/6 میلی گرم بر میلی لیتر به دست آمد. نتیجه گیری نهایی: فعالیت ضدباکتریایی اسانس گیاه اوجی (Mentha aquatica) را می توان به وجود مونوترپن های هیدروکربنی مانند 3- کارن در کنار ترکیباتی همچون سینیول، لیمونن، آگاروسپیرول، یوکالیپتول و منتون نسبت داد که پتانسیل استفاده از این اسانس را به عنوان یک نگهدارنده طبیعی در مواد غذایی مطرح می سازد.
زبان:
فارسی
صفحات:
199 تا 210
لینک کوتاه:
magiran.com/p2240817 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!