بهینه‎ سازی روش استخراج و اندازه‎گیری معتبر شده برای تعیین مقدار آربوتین، هیدروکینون و کوجیک اسید در محصولات آرایشی و بهداشتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هیدروکینون، آربوتین و کوجیک اسید ترکیبات روشن کننده ای با منشا گیاهی هستند که در بسیاری از فرآورده های آرایشی مورد استفاده قرار می گیرند. امروزه، فقدان عوارض جانبی آربوتین و کوجیک اسید، آنها را به جایگزین ارزشمندی برای هیدروکینون تبدیل کرده است.

هدف

با توجه به اثرات سمی ترکیبات روشن کننده، لازم است که میزان استفاده از این ترکیبات در محصوالت روشن کننده به صورت کمی کنترل شود تا غلظت آنها در محدودهی مجاز قرار داشته باشند. از این رو هدف از این تحقیق، شناسایی و تعیین مقدار این سه ترکیب در فرآورده های ضدلک است.

روش بررسی

نمونه های مختلف، از سطح عرضه تهیه شد. پس از استخراج و آماده سازی نمونه ها، محلول حاصله به دستگاه UV-HPLC تزریق شد. به منظور بهینه سازی روش، از سه فاز متحرک مختلف به منظور شناسایی ترکیبات استفاده شد. با مقایسه پیک های حاصله با پیک های استاندارد، ترکیبات روشن کننده شناسایی و تعیین مقدار گردیدند.

نتایج

نتایج حاصل از بررسی ها بیانگر آن است که هیدروکینون و کوجیک اسید در سه محصول و آربوتین در یک محصول به کار گرفته شده است و غلظت تمامی ترکیبات استفاده شده، در محدودهی استاندارد قرار دارند. این در حالی است که چهار شرکت از هشت شرکت مورد بررسی، ترکیبات مورد استفاده در محصولات خود را به درستی بیان نکرده اند.

نتیجه گیری:

 UV-HPLC فاز معکوس، یکی از بهترین روش های شناسایی و تعیین مقدار ترکیبات روشن کننده و ترکیب آب: استونیتریل با نسبت 80:20 مناسب ترین فاز متحرک در این روش است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
50 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p2240912 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!