بهبود ویژگی های بیوشیمیایی، تولید اسانس و ترکیبات شیمیایی شیرابه آنقوزه (Ferula assa-foetida L.) با استفاده از 24- اپی‎براسینولید در رویشگاه های طبیعی استان کرمان (ایران)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

گیاه آنقوزه (.Ferula foetida-assa L) گیاهی بومی و در معرض انقراض بوده که به طور وسیعی در صنایع غذایی، آرایشی و دارویی مورد استفاده می باشد. به دلیل افزایش تقاضا در صنایع مختلف، بالا بردن کمیت و کیفیت متابولیت های ثانویه این گیاه ضرورت دارد.

هدف

در این مطالعه تاثیر محلول پاشی 24 -اپی براسینولید (EBL) بر ویژگی های بیوشیمیایی، تولید اسانس و ترکیبات شیمیایی شیرابه آنقوزه در رویشگاه طبیعی آن مورد بررسی قرار گرفت.

روش بررسی

محلول پاشی EBL بر اندام هوایی گیاه با غلظت های 0، 0/1، 0/5 و 1 میکرومولار با فاصله سه بار در طول یک هفته در زمان بر گلدهی کامل انجام شد. پس از یک ماه، نمونه برداری از برگ ها و بهره برداری از شیرابه انجام و پارامترهای مورد نظر اندازه گیری گردید.

نتایج

نتایج آنالیز واریانس حاکی از این بود که EBL در غلظت 9 میکرومولار بهترین نتیجه را در مورد کلروفیل a ،b، کلروفیل کل، کاروتنویید، قندهای محلول و میزان پروتئین  (به ترتیب 17/77، 13/08, 31/57، 7/50، 40/45 و 0/34 میلی گرم بر گرم وزن تر نشان داد. مهم ترین ترکیبات اسانس شامل آلفا- پینن (8/82 درصد)، بتا- پینن (11/57 درصد) و میرسن (1/12 درصد) نیز در غلظت 1 میکرومولار EBL افزایش معنی داری نشان دادند. اما غلظت 0/5 میکرومولار EBL بهترین تیمار برای محتوای فنل کل برگ (79/37 میلی گرم بر گرم وزن تر) و ترکیبات گوگردی مانند (E)-1-پروپنیل سکو- بوتیل دی سولفید (51/48 درصد)، بیس (1 -متیل پروپیل) دی سولفید (0/9 درصد) و n -پروپیل سکو- بوتیل دی سولفید (0/41 درصد) بود. بیشترین مقدار فالونوییدها (146/18 و 162/56 میلی گرم بر گرم وزن تر) و بازدهی اسانس (7/91 درصد و 8/16 درصد) به ترتیب در غلظت های 0/5 و 1 میکرومولار در مقایسه با شاهد (6 درصد) به دست آمد.

نتیجه گیری:

 نتایج نشان دهنده اثرات امیدبخش و مثبت EBL، به عنوان یک استراتژی دوستدار محیط زیست، برای بهبود کمیت و کیفیت صمغ آنقوزه بود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
93 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p2240915 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!