تنوع ژنتیکی جمعیت های گونه Sphaerulina frondicola عامل بیماری لکه برگی صنوبر در استان آذربایجان شرقی با استفاده از نشانگرهای مولکولی RAPD و ISSR

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بیماری لکه برگی صنوبر، با عاملSphaerulinafrondicola (syn: Septoria populi) ازجمله بیماری‌های مهم و جدی درختان صنوبر می باشد که خسارت زیادی به این میزبان وارد می نماید. در این بررسی تنوع ژنتیکی 138جدایهS. frondicola بدست آماده از درختان صنوبر در مناطق مختلف استان های آذربایجان شرقی و غربی با استفاده از نشانگرهای مولکولی RAPD وISSR ارزیابی شد. نتایج این بررسی نشان داد که تنوع ژنتیکی قابل توجهی در بین جمیت های مورد مطالعه وجود دارد. میانگین تنوع ژنتیکی برآورد شده برای کل جمعیت ها با استفاده از داده های همه آغازگر ها 199/0 در سطح احتمال 001/0 برآورد گردید. کمترین تمایز ژنتیکی بین جمعیت‌های هوراند و کلیبر (352/0) با بیشترین جریان ژنی (956/54) و بیشترین تمایز ژنتیکی بین جمعیت‌های خوی و بستان آباد (516/0) با کمترین جریان ژنی (468/0) مشاهده شد که با فاصله جغرافیایی همخوانی دارد. بر اساس فاصله ژنتیکی Nei، جمعیت بستان آباد بیشترین فاصله را با شش جمعیت دیگر نشان داد. آنالیز هاپلوتیپ ها، جدایه های به دست آمده از یک درخت و یا حتی از یک لکه را درگروه های متفاوتی قرار داد که نشان دهنده وجود تنوع ژنتیکی بالا در یک مقیاس کوچک می باشد. به طور کلی وجود هاپلوتیپ های مختلف و توزیع تنوع ژنی در یک مقیاس کوچک، فرضیه حضور آسکوسپور جنسی هوازاد به عنوان مایه تلقیح اولیه در چرخه بیماری را نشان می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p2242699 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!