مطالعه سی تی اسکن و ارزیابی مورفومتریک مهره های گردنی در خرگوش نیوزیلندی سالم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه

امروزه استفاده از خرگوش ها در تحقیقات به عنوان حیوان آزمایشگاهی بسیار رایج است ولی اطلاعات کمی در مورد به آناتومی رادیوگرافی این حیوانات وجود دارد. سی تی اسکن یک روش تشخیصی غیرتهاجمی است که اطلاعات آناتومی جزیی تر و دقیق تری در اختیار قرار می دهد.

هدف

هدف از این مطالعه توصیف کامل و دقیق آناتومی مهره های گردنی و ارزیابی مورفومتری این مهره ها درخرگوش به وسیله روش سی تی اسکن است.

روش کار

در این مطالعه از دستگاه سی تی اسکن دو آشکارسازه استفاده شده است و چندین پارامتر در تصاویر دو بعدی در10 خرگوش سالم، بالغ، ماده سفید نیوزیلندی اندازه گیری شدند و نتایج حاصل مورد ارزیابی قرار گرفتند.

نتایج

اندازه برخی پارامترها از قبیل VBH, SCH, PDL, PDW, VBL, EPH و EPW در تمامی مهره های گردنی تفاوت معنی داری نداشتند، ولی اندازه سایر پارامترها از قبیل SPH, TPL, TPW, SPA و TPA دارای تفاوت معنی دار بود. در پنجمین مهره گردنی زایده عرضی سه قسمتی بود و دارای سوراخ عرضی بزرگ بود. در ششمین مهره، زایده عرضی شبیه یک صفحه پهن بود.

نتیجه گیری نهایی: 

پارامتر VBH بین مهره های دوم تا هفتم گردنی اندازه ثابتی داشته است. پارامتر SPH نیز دارای اندازه ثابت بین مهره های دوم تا ششم گردنی است و در محل هفتمین مهره گردنی دارای افزایش اندازه بود و سپس تا اولین مهره سینه ای اندازه ثابتی داشته است. این مطالعه شامل توصیف دقیق و کاملی از مهره های گردنی و نیز ارزیابی مورفومتری این مهره ها در خرگوش به وسیله سی تی اسکن است. شاخص مهم این مطالعه عدم کشته شدن هیچ یک از نمونه ها و مطالعه آناتومی و مورفومتری مهره های گردنی به وسیله تصویربرداری سی تی اسکن است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
421 تا 431
لینک کوتاه:
magiran.com/p2243642 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!