مقایسه ویژگی های روانسنجی و ساختار عاملی سه فرم اصلی، کوتاه و مختصر پرسشنامه شخصیت بر اساس ویرایش پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (PID-5) در نمونه ای از نوجوانان ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

یکی از ویژگی های منحصر به فرد مدل ابعادی یا جایگزین اختلال شخصیت DSM-5، توجه به خصایص شخصیت در سنین نوجوانی است. در مورد روایی و ساختار مدل جایگزین اختلالات شخصیت در فرهنگ های غربی مطالعات زیادی انجام شده است. این مطالعه با هدف بررسی مدل جایگزین اختلال شخصیت در نوجوانان و مقایسه ویژگی های روانسنجی فرم اصلی، کوتاه و مختصر پرسشنامه شخصیت (PID-5) در نمونه ای از نوجوانان ایرانی انجام شد.

مواد و روش ها:

 در این پژوهش مقطعی، 404 نفر (4/54 درصد دختر) از نوجوانان 18-13 سال شهر تهران، با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس در مطالعه شرکت داشتند. مشارکت کنندگان فرم مداد کاغذی پرسشنامه های PID-5، مقیاس تکانشگری بارات (BIS-11)، فرم های اضطراب و افسردگی از سیستم اندازه گیری نتایج مبتنی بر گزارش بیمار(PROMIS) را تکمیل کردند.

یافته ها: 

ضریب آلفای کرونباخ در فرم اصلی پرسشنامه برای 5حوزه در دامنه ای از 81/0 (حوزه مهارنداشتن) تا 88/0 (حوزه روان پریشی)، برای  فرم کوتاه در دامنه 74/0 (حوزه گسستگی) تا 86/0 (حوزه روان پریشی) و در فرم مختصر در محدوده 67/0 (حوزه عاطفه مندی منفی) تا 76/0 (حوزه روان پریشی) به دست آمد. ضرایب همبستگی خصیصه ها با نشانگان افسردگی، اضطراب و تکانشگری در سه فرم پرسشنامه معنادار بود (05/0P≤ و 01/0P≤). بررسی تحلیل عاملی نیز ساختار پنج عاملی هر سه فرم پرسشنامه را تایید کرد.

استنتاج

به طور کلی هر سه فرم نسخه نوجوانان پرسشنامه PID-5 دارای روایی و قابلیت اطمینان مطلوبی بود و از آن ها می توان برای اهداف مختلف بالینی و پژوهشی استفاده کرد. فرم مختصر عمدتا برای غربالگری مناسب است و دو فرم اصلی و کوتاه می توانند برای بررسی خصیصه های نابهنجار شخصیت در نوجوانان استفاده شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
86 تا 99
لینک کوتاه:
magiran.com/p2243703 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!