تحلیل حقوقی ضرر اقتصادی ناشی از نقض اختراع و فرایند ارزش گذاری آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تبیین مفهوم حقوقی ضرر اقتصادی ناظر بر نقض حق اختراع و روش ارزش گذاری میزان نقض وارده از مهم ترین مباحث مطروحه در نظام حقوقی مالکیت فکری است که تبیین آن می تواند راهگشای مشکلاتی از جمله تدارک معادل ریالی اختراع نقض شده در حوزه مسئولیت مدنی یا تعیین ارزش آورده فکری مخترع در شرکت ها باشد. از منظر اقتصادی، توسعه اقتصادی، در گرو دسترسی به فناوری ارزشمند است، ازاین رو هرچه روش ارزش گذاری دقیق تر باشد، فرایند بهره برداری اقتصادی از اختراع پویاتر است. فرایند ارزش گذاری اختراع بسته به مرحله گسترش آن متفاوت است، زیرا نیاز بهره وران به اختراع در مراحل مختلف ایجاد، توسیع و تجاری سازی آن، منتج به افزایش یا کاهش ارزش عرفی آن اختراع می گردد و این مهم متعاقبا نیاز به روشی متفاوت در ارزش گذاری اختراعات است. دستاورد اساسی این مقاله در وهله اول تقسیم اختراعات به سه دسته کلی از حیث ارزش مالی آنها و تبیین روش حمایت حقوقی از هر کدام و در مرحله دوم ارایه معیارهای دقیق ارزیابی آنها در صورت نقض و در مقام جبران خسارت مدنی وارده است. ازاین رو در تحقیق حاضر که تحقیقی کتابخانه ای با گرایش تحلیلی- توصیفی است، بدوا مفهوم ضرر اقتصادی مرتبط با نقض حق اختراع و انواع نقض این دسته اموال فکری بررسی و متعاقبا راهکار ارزش گذاری حق اختراع در مراحل مختلف آن از حیث حقوقی و اقتصادی بررسی خواهد شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
665 تا 685
لینک کوتاه:
magiran.com/p2243941 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!